André Knottnerus
10Kandidaat Eerste Kamerlid

André Knottnerus

Over mij

“Ik begon als huisarts en ben inmiddels vele jaren actief in de wetenschap, de volksgezondheid, en het wetenschappelijk adviseren van regering en parlement over vele maatschappelijke vraagstukken. Nu wil ik in de Eerste Kamer ook graag rechtstreeks bijdragen aan sociale en rechtvaardige politiek en wetgeving, en een duurzame toekomst.

De Eerste Kamer moet erop toezien dat voor de urgente problemen van vandaag de beste oplossingen worden gevonden, en er tegelijkertijd voor zorgen dat de hype van de dag niet koersbepalend is. Want alleen als het korte- en langetermijnbeleid met elkaar in lijn zijn kunnen we de enorme opgaven waarvoor de mensheid staat aan: klimaatbeheersing en duurzaamheid, sociale gelijkheid en rechtvaardigheid, brede inclusieve welvaart, versterken van de democratische rechtsstaat, en internationale vrede en veiligheid. Dat zijn we verplicht aan onze kinderen, kleinkinderen, en wie na hen komen. En de tijd dringt. Bij de aanpak van die grote opgaven kan een sterke gezamenlijke Eerste Kamerfractie van de PvdA en GroenLinks, evenals verdere samenwerking tussen deze partijen, het verschil maken. Ook daarom doe ik graag mee.”

André Knottnerus (1951) was huisarts in Amsterdam, promoveerde aan de Universiteit Maastricht en was daar van 1988 tot 2018 hoogleraar huisartsgeneeskunde. Hij was decaan van de medische faculteit in Maastricht, en wetenschappelijk directeur van de Netherlands School of Primary Care Research. Van 2001 tot 2010 was André voorzitter van de Gezondheidsraad, en van 2010 tot 2017 voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Sinds 2004 is hij lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Van 1998 tot 2021 was hij editor-in-chief van het Journal of Clinical Epidemiology. Hij was/is nauw betrokken bij wetenschappelijke advisering aan regering en parlement en in Europees verband, advisering over wetenschappelijke integriteit, en toezicht en visitaties bij planbureaus, rijkskennisinstellingen, en universiteiten. Hij publiceert regelmatig over actuele onderwerpen in dagbladen. Zijn internationale wetenschappelijke publicaties zijn hier te vinden. André was in 2018 en 2022 voorzitter van de PvdA-Programmacommissie Provinciale Statenverkiezingen Limburg.

André is gehuwd, heeft twee zoons en vier kleinkinderen, en woont in Maastricht.