Jan Schaper-leergang 2021

Wil jij ontdekken of het gemeenteraadslidmaatschap namens de PvdA iets voor je is? Daarvoor is de Schaper leergang dé plek. Interesse? Lees hier meer over de Schaper leergang en meld je aan voor de eerste fase van de Schaper leergang via deze button of het formulier onderaan deze pagina!

Aanmelden is mogelijk tot uiterlijk 25 maart 2021

De Schaper Leergang

De Schaper leergang is de leergang voor iedereen met interesse in het raadslidmaatschap voor de PvdA of een lokale progressieve samenwerking waar de PvdA aan deelneemt. Deelname aan de Schaper leergang wordt zeer sterk aangeraden voor iedereen die het raadslidmaatschap namens de PvdA ambieert.

Wie de Schaper leergang afrondt:

• heeft een reëel beeld van wat het raadswerk inhoudt wat betreft tijd, inzet, verwachtingen, impact op het persoonlijk leven, mogelijkheden en onmogelijkheden;
  • weet welke competenties nodig zijn om als raadslid te kunnen werken;
  • heeft kennis van partij en geschiedenis;
  • heeft kennis van de werking van de politiek;
  • heeft op hoofdlijnen kennis van een aantal belangrijke dossiers en kan deze koppelen aan sociaaldemocratische waarden;
  • bezit basiskennis van een aantal vaardigheden (zoals debatteren).

De volledige syllabus van de Schaper leergang is nog niet beschikbaar, maar zal in de loop van februari/maart 2021 op Mijn PvdA worden geüpload (bereikbaar via onderstaande button). Vragen? benader dan Joshua Paas ([email protected]).

Twee fases: Oriëntatie en Inhoudelijke verdieping

De Schaper leergang wordt georganiseerd in twee fases, waarvoor je je apart moet inschrijven. De eerste fase, de oriëntatie op het raadslidmaatschap, is voor iedereen toegankelijk, en wordt provinciaal georganiseerd op 10 april, 17 april, 24 april, en 8 mei 2021. De tweede fase van de Schaper leergang, de inhoudelijke verdieping, is enkel toegankelijk voor personen die op de kieslijst staan én dus de eerste fase van de Schaper leergang hebben gevolgd. Het is dus niet zo dat je enkel deel kunt nemen aan de tweede fase.

De tweede fase van de Schaper leergang wordt in de meeste provincies georganiseerd op 11 december en 18 december 2021, met een landelijk georganiseerde slotdag op 15 januari 2022. De Schaper leergang wordt in iedere provincie georganiseerd door de gewesten (provinciebesturen) van de PvdA, in samenwerking met het partijbureau en het Centrum voor Lokaal Bestuur (CLB).

Aanmelden voor de Schaper leergang

Aanmelden voor de eerste fase van de Jan Schaper leergang kan alleen via het onderstaande formulier. De gegevens die je hier achterlaat worden gedeeld met de betreffende opleidingscoördinator van de Schaper leergang in het gewest waar je je aanmeld. Deze neemt in de aanloop van de eerste bijeenkomst contact met je op met de gedetailleerde deelnemersinformatie.

Aan deze fase van de Schaper leergang kan iedereen met een interesse in het raadslidmaatschap meedoen. Om deel te nemen aan de leergang moet je PvdA lid zijn. Ben je al raadslid (geweest), of heb je de Schaper leergang al eens gevolgd? Dan is deelnemen aan deze fase van de Schaper leergang voor jou niet interessant.

Aanmeldingsformulier Schaper Leergang 2021 - Fase 1

De gegevens die je in dit formulier achterlaat zullen worden gedeeld met de gewestelijke opleidingscoördinator voor de Schaper leergang waar jij je voor aanmeldt. Aanmelden voor fase 1 van de Schaper leergang 2021 kan tot uiterlijk 25 maart 2021.
  • Ben je geen lid van de PvdA, maar woon je in een gemeente waar de PvdA is aangesloten bij een progressief samenwerkingsverband? Vul dan deze gemeente in!
  • optioneel
  • Je kunt enkel deelnemen aan de bijeenkomsten van één gewestelijke Schaper leergang. De Schaper leergang vindt plaats op de zaterdagen 10, 17 en 24 april, en 8 mei.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.