Jan Schaper-leergang 2021

De Schaper Leergang

Wil jij ontdekken of het gemeenteraadslidmaatschap namens de PvdA iets voor je is? Daarvoor is de Schaper leergang dé plek. Interesse? Lees hier meer over de Schaper leergang en meld je aan voor de eerste fase van de Schaper leergang via deze button of het formulier onderaan deze pagina!

De Schaper Leergang 2021 vindt plaats op 10, 17 en 24 april, van 10:00 tot 14:00 op deze data. Ingeschreven? Meer informatie komt zo snel mogelijk jullie kant op vanuit de provinciale opleidingscoördinatoren.

De Schaper leergang is de leergang voor iedereen met interesse in het raadslidmaatschap voor de PvdA of een lokale progressieve samenwerking waar de PvdA aan deelneemt. Deelname aan de Schaper leergang wordt zeer sterk aangeraden voor iedereen die het raadslidmaatschap namens de PvdA ambieert.

Wie de Schaper leergang afrondt:

• heeft een reëel beeld van wat het raadswerk inhoudt wat betreft tijd, inzet, verwachtingen, impact op het persoonlijk leven, mogelijkheden en onmogelijkheden;
  • weet welke competenties nodig zijn om als raadslid te kunnen werken;
  • heeft kennis van partij en geschiedenis;
  • heeft kennis van de werking van de politiek;
  • heeft op hoofdlijnen kennis van een aantal belangrijke dossiers en kan deze koppelen aan sociaaldemocratische waarden;
  • bezit basiskennis van een aantal vaardigheden (zoals debatteren).

Twee fases: Oriëntatie en Inhoudelijke verdieping

De Schaper leergang wordt georganiseerd in twee fases, waarvoor je je apart moet inschrijven. De eerste fase, de oriëntatie op het raadslidmaatschap, is voor iedereen toegankelijk, en wordt provinciaal georganiseerd op 10 april, 17 april, en 24 april. De tweede fase van de Schaper leergang, de inhoudelijke verdieping, is enkel toegankelijk voor personen die op de kieslijst staan.

De tweede fase van de Schaper leergang wordt in de meeste provincies georganiseerd op 11 december en 18 december 2021, met een landelijk georganiseerde slotdag op 15 januari 2022. De Schaper leergang wordt in iedere provincie georganiseerd door de gewesten (provinciebesturen) van de PvdA, in samenwerking met het partijbureau en het Centrum voor Lokaal Bestuur (CLB).

De aanmeldingen voor fase 1 van de Schaper leergang zijn gesloten.