Campagnetraining op aanvraag

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezing van 2017 en de Gemeenteraadsverkiezingen van 2018 bieden we campagnetrainingen op aanvraag aan. Dat wil zeggen dat we voor afdelingen een aantal trainingen in het kader van campagne faciliteren.

De afdeling opleidingen van het Partijbureau faciliteert deze trainingen met advies over het opleidingsaanbod en een pool van trainers. Deze trainers zijn deskundige partijgenoten, die op basis van vrijwilligheid hun bijdrage leveren aan de scholing en ontwikkeling van partijleden. Aan de inzet van een trainer zijn op reiskostenvergoeding na geen kosten verbonden. De organisatie van de training, waaronder het verzorgen van de locatie, het uitnodigen en registreren van deelnemers en de afstemming van het programma met de trainer, is in handen van de afdeling zelf. De training vindt plaats op het moment dat het de aanvrager en de trainer het beste uitkomt. Voor inhoudelijk advies over de gewenste training of samenstelling van het programma en het aanvragen van een trainer, kun je mailen naar [email protected].

We bieden onder andere de volgende trainingen aan:

Een effectieve en succesvolle grondcampagne: PvdA in de buurt!

Door persoonlijk contact met de mensen in de buurt weten we als eerste wat er speelt én zorgen we ervoor dat mensen uiteindelijk ook echt gaan stemmen. Vooral in de laatste weken van de campagne is opkomstbevordering in buurten met veel PvdA-stemmers erg belangrijk. In deze training bespreken we hoe een succesvolle lokale en permanente grondcampagne eruit ziet en hoe je dit organiseert.

Kiezersonderzoek: wie zijn onze kiezers, wat kenmerkt ze en waar wonen ze?

Tijdens de campagne is de inzet van geld, vrijwilligers en energie beperkt. Hoe graag we het ook willen, het is niet mogelijk om op alle plekken in de gemeente te zijn. Maar dat is gelukkig ook niet nodig. Door slim gebruik te maken van openbare gegevens van de gemeente, zoals bijvoorbeeld de uitslagen van vorige verkiezingen, weten we waar de kiezers wonen die we willen bereiken. We maken daarbij onderscheid tussen kiezers die we kunnen overtuigen PvdA te stemmen en kiezers die dat waarschijnlijk al doen maar moeten worden gestimuleerd ook echt te gaan stemmen. In deze training laten we zien hoe je zelf kiezersonderzoek kunt uitvoeren en hoe je de resultaten kunt gebruiken in de lokale campagne.

Het gebruik van social media

Onze boodschap kan dan nog zo goed zijn, als niemand weet waar we voor staan en wat we bereikt hebben, winnen we de verkiezingen niet. Met social media zoals Facebook, Twitter en Snapchat kunnen we veel van onze kiezers bereiken, want een heel groot deel van hen gebruikt deze apps en websites dagelijks. In deze training laten we je zien hoe je sociale media op een slimme manier inzet en hoe je ervoor kunt zorgen dat het bereik van je berichten zo groot en effectief mogelijk is.

Persbeleid

Het gebruik van social media is in vergelijking met eerdere campagnes nog nooit zo groot geweest. Toch moeten we ook blijven nadenken over hoe we (traditionele) media kunnen gebruiken om bewoners te laten zien waarvoor we staan, wat we hebben bereikt en wat we doen. Het bereik van deze media is nog steeds groot. In veel regio’s is er een dagelijks dagblad, in veel gemeenten bestaan er websites die schrijven over lokaal nieuws en zijn er huis-aan-huisbladen die in de hele gemeente worden verspreid. In deze training leer je hoe je tijdens de campagne het beste om kunt gaan met lokale pers.

Ledenwerving en –activering

Een campagne voor een Tweede Kamerverkiezing biedt unieke kansen, voor afdelingen en voor leden. Wil jij meer weten over hoe je een campagne kunt benutten nieuwe leden te werven? Op welke groepen richt je je? In welke wijken wonen de meeste potentiële leden? Wil je tips en tricks over hoe je nou zo’n gesprek over het lidmaatschap aanknoopt? Dat hoor je allemaal in de training ledenwerving. Ook benieuwd naar hoe je leden kunt enthousiasmeren om mee te laten helpen met de campagne? Welke werkzaamheden zijn er allemaal in zo’n campagne en hoe vind je daarvoor de mensen? Dat komt ook aan bod!

Vrijwilligers werven en behouden

Een goede voorbereiding is het halve werk, maar een campagneplan maakt geen campagne. Er zijn veel vrijwilligers nodig om goede plannen in daden om te zetten voor een fantastisch verkiezingsresultaat. In deze training leer je wat er bij komt kijken om leden en belangstellenden te activeren en te laten bijdragen aan de campagne.

In gesprek met de kiezer

Tijdens de campagne, zowel voor de Tweede Kamerverkiezing van 2017 en de Gemeenteraadsverkiezingen van 2018, gaan we met z’n allen de buurt in om het gesprek de kiezer te voeren. Maar hoe zorg je nu dat zulke gesprekken zo effectief mogelijk zijn? In deze training krijg je tips en uitleg over gesprekstechnieken, zodat je de doelen waarmee je de straat op gaat of in de kraam op de markt staat, zo veel mogelijk realiseert. Met een rollenspel breng je dat wat je geleerd hebt meteen in de praktijk.

Basiselementen van de campagne

Werksessie op het programma waarin we aandacht willen besteden aan de basiselementen van een goede campagne. Onderwerpen die aan de orde komen betreffen onder andere een lokale of regionale vertaling van de landelijke boodschap, de campagneorganisatie en vrijwilligersmanagement, de campagneactiviteiten en communicatie tijdens de campagne.