29 mei – Scholingsdag ‘1 jaar voor de Gemeenteraadsverkiezingen’

Scholingsdag ‘1 jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen’

Op deze pagina kun je je inschrijven voor de scholingsdag ‘1 jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen’. Deze scholingsdag is open toegankelijk voor alle PvdA leden, maar is bedoeld voor afdelingsbestuurders, actieve vrijwilligers, en leden van de kandidaatstellings- en programmacommissie.

De scholingsdag duurt van 9:30 tot 14:00, met een plenair gedeelte van 9:30 tot 10:45, en drie sub-sessies respectievelijk van 11:00 tot 11:45, 12:00 tot 12:45 en 13:00 tot 13:45. Deze sub-sessies zijn ingedeeld in twee ‘tracks’ (vereniging en mensen), en volgen zo een thema. Maar: alle sub-sessies zijn optioneel, wat betekent dat je kunt kiezen bij welke je al dan niet aanhaakt (niets is verplicht). Materialen die worden gebruikt in de sessie worden naderhand per mail opgestuurd, maar er zullen géén opnames worden gemaakt.

Tijdens de scholingsdag bespreken we geen campagne-gerelateerde inhoud. Hierover volgen in een later stadium scholingsmogelijkheden vanuit het partijbureau.

Hieronder volgt een korte omschrijving per sessie, en het aanmeldingsformulier. Heb je vragen? Stuur dan gerust een mailtje naar [email protected]!

Inschrijven voor de scholingsdag is mogelijk tot uiterlijk 28 mei.

Track 1: Vereniging

Ieder afdelingsbestuur heeft richting de gemeenteraadsverkiezingen belangrijke formele taken. In het verenigingstrack gaan we in op 3 van de belangrijkste taken: een goed verkiezingsprogramma opstellen, een goede lijst samenstellen, en talent werven voor onze partijvereniging & lijst. De track ‘Vereniging’ bestaat uit 3 sessies:

• 11:00-11:45. Het verkiezingsprogramma. Deze sessie is speciaal voor programmacommissies. Het CLB neemt jullie mee in het basisverkiezingsprogramma, en hoe je samen met inwoners van de gemeente met een sterk programma komt.
  • 12:00-12:45. Het kandidaatstellingswerk. Deze sessie is speciaal voor kandidaatstellingscomissies. Het CLB neemt jullie mee in het kandidaatstellingswerk. Wat is je rol? Hoe voer je een goed gesprek? Hoe maak je de uiteindelijke, moeilijke, keuzes.
  • 13:00-13:45. Scouting. Ons politiek werk begint bij het hebben van goede mensen. In deze sessie gaan we in op het onderwerp ‘scouting’, een taak die bij het afdelingsbestuur hoort. Hoe geef je deze permanentie? En hoe doe je het effectief?

Track 2: Mensen

De PvdA staat bij het hebben van een actief lokaal kader aan vrijwilligers, bestuurders, en commissieleden. Nieuwe mensen bij onze politiek en vereniging betrekken kost tijd en energie. In dit track nemen we je mee in verschillende manieren om je lokale vereniging effectief op te bouwen, gebaseerd op de successen van de landelijke vrijwilligersorganisatie bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. De track ‘Mensen’ bestaat uit 3 sessies:

• 11:00-11:45. Political Organising. In deze sessie gaan we in op ‘political organising’: hoe je mensen in jouw gemeente aan elkaar verbind om op te komen voor de lokale sociaaldemocratische waarden.
  • 12:00-12:45. Huiskamergesprekken organiseren. Huiskamergesprekken zijn een bewezen methode om je lokale partijvereniging in actie te krijgen. In deze sessie leer je hoe je deze snel en effectief opzet, en uitvoert.
  • 13:00-13:45. Vrijwilligersmanagement. Onze leden en geïnteresseerden in onze politiek staan midden in de maatschappij. Daarom hebben ze niet alle tijd en energie van de wereld. Hoe ga je hiermee om? En hoe zorg je voor een enthousiasmerende, gezellige vrijwilligersorganisatie waar iedereen aan mee wil doen? Dat leer je bij deze sessie.

29 mei - Scholingsdag '1 jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen'

• Je relatienummer vind je op mijn.pvda.nl, en onderaan de mails vanuit de landelijke PvdA.
    Als je mee wil doen aan een 'track', selecteer dan bij iedere ronde de sessie met hetzelfde kopje (Campagne, Vereniging, of Mensen).
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.