Pact voor Limburg

Nederland is een klein land. Toch is de afstand tussen Limburg en Den Haag groot. Te groot…

Al jaren hebben wij Limburgers het gevoel niet meer gezien of gehoord te worden door de Nederlandse politiek. De afhandeling van de waterschade loopt vast, Limburgse voorzieningen verdwijnen en er wordt te weinig geïnvesteerd in de leefbaarheid van wijken en kansen voor onze kinderen.

Terwijl het zo belangrijk is dat wij ons allemaal thuis voelen, ook in Limburg. Dat gaat niet alleen om een betaalbare woning, maar juist ook om een goede school voor onze kinderen, voldoende werk voor jongeren, en voorzieningen als winkels, huisartsen en bibliotheken dichtbij in plaats van kilometers verderop.

Met de gemeenteraadsverkiezingen kunnen wij daar verandering in brengen. Dan bepaal jij of we weer omzien naar elkaar. Of er voldoende betaalbare woningen zijn, goede voorzieningen dichtbij, en een plek om elkaar te ontmoeten.

Jij bepaalt of we weer omzien naar elkaar

Of we investeren in duurzaamheid, een leefbare planeet achterlaten voor onze kinderen en de energierekening verlagen. Dan bepaal jij of we luisteren naar mensen met de diepste zakken en de grootste mond, of naar mensen met het grootste hart en beste oplossingen. In dit Pact voor Limburg maakt de PvdA de sociale keuzes die Limburg nodig heeft. Want sociale keuzes zijn de juiste keuzes.

Investeringen in de toekomst van Limburg. Dat is een belofte van de Limburgse PvdA’ers aan Limburg , aan alle Limburgers. Dat doen we in de Limburgse gemeenten, in Den Haag, en in Europa.

Stem sociaal. Kies PvdA.

Lilianne Ploumen
Lijsttrekkers van de PvdA in Limburg

Onze maatregelen

1 - Compensatie waterschade

De schade na de watersnood van afgelopen zomer was groot. Mensen verloren hun huis. Ondernemers moesten maandenlang de deuren sluiten. Er is grote schade aan scholen, buurthuizen, bruggen en wegen. Dat heeft voor veel trauma’s, stress en spanning gezorgd, en het zal nog lang duren voordat Limburg weer geheeld is. Maar de compensatie loopt vast. Daardoor zijn veel getroffen woningen nog steeds onbewoonbaar. En Limburgse gemeenten niet genoeg geld om de schade aan publieke gebouwen en infrastructuur te herstellen. Bijvoorbeeld in Valkenburg, Meerssen en Gulpen-Wittem.

Het Rijk moet daarom de afhandeling van de compensatie verbeteren en versnellen. Limburgse gemeenten moeten ruimhartig tegemoet worden gekomen voor het herstellen van publieke gebouwen en buurthuizen en het bieden van psychologische ondersteuning aan hun inwoners.

Deze lijsttrekkers hebben het manifest ondertekend

• Henk Verreck - Heerlen
  • Manon Fokke - Maastricht
  • Leo Jongen - Kerkrade