Zorgen over postbezorgers op de BES-eilanden

Door Roelof van Laar op 7 januari 2014 Delen

Ik heb al twee keer schriftelijke vragen gesteld over de postbezorging op de BES-eilanden. Die is aanbesteed en gegund aan een drukkerij die geen ervaring heeft met post. Ik was bang voor verslechtering van de dienstverlening. Die vrees lijkt terecht en de werknemers zijn de dupe. Beide werkgevers moeten hun verantwoordelijkheid nemen.

Op Bonaire bezochten we het ziekenhuis. Nog voor we naar binnen konden lopen, werden we aangesproken door een groep postsorteerders van Nieuwe Post, het bedrijf dat tot 1 januari de postbezorging op de BES-eilanden verzorgde. Zij kregen op 24 december te horen dat zij per 1 januari geen baan meer hebben. Flamingo Express, het nieuwe bedrijf, biedt hen geen contract aan. Nog steeds hebben zij geen ontslagbrief ontvangen. Zij zitten dus in onzekerheid. Nieuwe Post moet hen zo snel mogelijk laten weten waar zij recht op hebben, zodat zij verder kunnen.

Er is ook een groep sorteerders die wel naar Flamingo mag, maar vanwege de onduidelijkheid over hun contract met Nieuwe Post nog niet wil tekenen. Flamingo eiste dat zij dat alsnog zouden doen. Nu dat niet gebeurt is, zet Flamingo vandaag vacatures in de krant. Werknemers moeten niet op een dergelijke manier geïntimideerd en voor het blok gezet worden. Nieuwe Post en Flamingo hadden goede afspraken moeten maken over hoe om te gaan met het personeel en Flamingo kan mensen meer tijd geven om een definitief besluit te nemen. Zonder ervaren krachten zal Flamingo het erg moeilijk krijgen om de post goed te bezorgen.

Pas half oktober werd pas duidelijk dat Flamingo de postbezorging over zou nemen. Dat liet bedrijven weinig tijd om de overgang goed voor te bereiden. De zes politieke partijen die hier zijn, gaan hierover gezamenlijk vragen stellen aan minister Kamp.

Lees ook mijn eerdere verslagen vanuit Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba.

Als woordvoerder koninkrijksrelaties van de PvdA bezoek ik van 2 tot 11 januari de zes eilanden in het Caribisch deel van ons Koninkrijk en zal deelnemen aan het interparlementair koninkrijksoverleg op Curaçao.