Zorgen over onderwijs op Sint Eustatius

Door Roelof van Laar op 4 januari 2014 Delen

Het duurt tien uur om in Sint Maarten te komen, maar na 18 minuten vliegen zijn we weer in Nederland. Sint Eustatius is sinds 2010 onderdeel van het land Nederland, als een soort bijzondere gemeente. Ook dit eiland is prachtig. Ik heb echter zorgelijke berichten gehad over het voortgezet onderwijs op het eiland, dus daar wil ik meer over weten.

De bewoners en bestuurders die ik spreek bevestigen het beeld. Het voortgezet onderwijs is niet goed. De voertaal op het eiland is Engels, ook bij mensen thuis. Op de basisschool krijgen kinderen ook in het Engels les. Op de middelbare school moeten ze echter ineens overstappen op onderwijs in het Nederlands. Vanaf dat moment bepaalt dus niet alleen hoe goed je in wiskunde bent je cijfer voor een wiskundeproefwerk, maar ook hoe goed je tweede taal, Nederlands, is. Zelfs het Engels wordt in het Nederlands getoetst. Veel leerlingen halen hierdoor niet het beste uit zichzelf.

De onderwijsinspectie is allerminst tevreden over de school. Er zijn verbeteringen, maar de lijst verbeterpunten blijft lang. Van het pedagogisch klimaat tot communicatie en transparantie, nagenoeg alles moet snel verbeteren.

Om dat te kunnen bereiken zijn goede, gemotiveerde leraren nodig. Het verloop onder docenten is echter zeer hoog en de onvrede lijkt groot. Het bestuur, het management en de leraren moeten gezamenlijk gaan werken aan verbeteringen. Alleen dan kunnen de leerlingen hun belofte waarmaken.

Binnenkort is er schriftelijk overleg over het onderwijs op de drie BES-eilanden. De zorgelijke signalen uit Sint Eustatius zullen daar wat mij betreft een hoofdrol in spelen.

Lees hier mijn eerdere verslag uit Caribisch Nederland, vanuit Sint Maarten >

Als woordvoerder koninkrijksrelaties van de PvdA bezoek ik van 2 tot 11 januari de zes eilanden in het Caribisch deel van ons Koninkrijk en zal deelnemen aan het interparlementair koninkrijksoverleg op Curaçao.