Zorgen om hoeveelheid burn-outs

Door Mariëtte Hamer op 20 november 2012 Delen

Een op de acht werknemers had in 2011 burn-outklachten. Dat vind ik een schrikbarend hoog aantal voor een welvarend land als Nederland. Ruim een op de vier werknemers voelt zich ‘leeg’, de meest voorkomende burn-outklacht. De Partij van de Arbeid gaat bij de minister van Sociale Zaken aankaarten hoe we het aantal burn-outs kunnen terugdringen en de productiviteit van werknemers vergroten.

Het is evident dat dergelijke klachten het vaakste voorkomen bij werknemers bij een hoge werkdruk, die weinig steun van collega’s en leidinggevenden ervaren. Ongeveer 40% van de werknemers ervaart een te hoge werkdruk, die alleen maar verder zal oplopen door de economische recessie.

Door mensen meer autonomie te geven, denk aan thuis werken en flexibele uren, kunnen we wellicht een heleboel klachten wegnemen. Het grote aantal burn-outs is alle reden voor vragen aan het kabinet, want het heeft niet alleen impact op de persoonlijke en thuissituatie van mensen, ook de economische schade voor Nederland is groot.