Zorgen om communicatiesysteem doven

Zorgen om communicatiesysteem doven

Door Roelof van Laar op 10 oktober 2013 Delen  

Sinds oktober is er voor doven een nieuwe, mooie manier om te communiceren via de telefoon, namelijk KPN Teletolk. Dit systeem heeft twee opties, bellen via een teksttelefoon of via een beeldverbinding. Samen met mijn collega’s Astrid Oosenbrug en Otwin van Dijk heb ik schriftelijke vragen gesteld over KPN Teletolk. Dit mooie systeem dreigt namelijk toch extra kosten met zich mee te brengen en dat baart ons zorgen.

Het mooie aan KPN Teletolk is dat de belkosten per minuut worden gesubsidieerd. Hierdoor zijn de gesprekskosten laag, slechts negen cent per minuut. De software die bij het systeem hoort kost echter maar liefst 20 euro per maand, een bedrag dat vergoed hoort te worden door de zorgverzekeraar. Dat gebeurt echter niet altijd, waardoor mensen zelf op hoge kosten worden gejaagd. Dat is niet wenselijk.

De PvdA vindt het raar dat doven voor essentiële communicatie afhankelijk zijn van één software-aanbieder en een verzekering. Wat nu als de aanbieder de prijzen verhoogt of de verzekeraars besluiten de software niet meer te vergoeden? We willen van de minister weten of dit de bedoeling is en of KPN hier zonder overleg voor heeft gekozen. Aangezien KPN subsidie ontvangt per belminuut moet wat de PvdA betreft de software gratis worden aangeboden.