Zorgelijke ontwikkelingen in Oekraïne

Door Kirsten Meijer op 24 januari 2014 Delen

Op televisie zien we beelden uit Kiev die aan een oorlogssituatie doen denken. De eerste dodelijke slachtoffers zijn gevallen. De spanningen liepen verder op nadat president Janoekovitsj wetten uitvaardigde die vrijheden aan banden leggen. Het is goed dat de betogers en politie zich vannacht aan het bestand hebben gehouden en dat het bestand met enkele dagen is verlengd, maar de situatie blijft zorgelijk.

De demonstraties begonnen in november nadat de Oekraïense regering besloot geen akkoord te tekenen met de Europese Unie, maar de samenwerking met Rusland te verdiepen. Het is een gemiste kans dat de samenwerking met de EU niet van de grond is gekomen. Daarom is het goed om te laten zien dat de deur nog steeds open staat.

De inperking van vrijheden waardoor het verzet oplaaide gaat verder dan inperking op het recht om te demonstreren, waar in de media nu vooral aan wordt gerefereerd. Het gaat ook om versterkte controle op gebruik van mobiele telefoons en internet, het verbieden van buitenlandse financiering van maatschappelijke organisaties, een verbod op ‘illegale verspreiding van informatie’ over rechters en politie en een verbod op smaad. Oekraïne lijkt Rusland achterna te gaan en dat is een zorgelijke ontwikkeling.

Frans Timmermans belde vandaag met zijn ambtgenoot, Leonid Kozhara, in Oekraïne. In het gesprek benadrukte hij het belang van dialoog met de oppositie en riep hij op om van geweld af te zien.

Gisteren kwamen we met alle sociaaldemocratische partijen uit Europa bij elkaar en spraken we de hoop uit dat Oekraïne snel zal terugkeren op het pad van vreedzame omgang met demonstranten en respect voor fundamentele rechten. Een serieuze dialoog tussen de regering en de oppositie is de enige manier om tot een vreedzame oplossing te komen. Het is goed dat beide partijen daar de eerste stappen toe gezet hebben.

Wil je meer informatie of in debat over de onrust in Oekraïne? Kom dan aanstaande woensdag van 19:30 – 21:00 uur naar het Mozeshuis in Amsterdam voor een debat georganiseerd door Foundation Max van der Stoel (FMS).