Zorgcoöperatie Laarbeek: ‘samen zorg regelen’

Door Otwin van Dijk op 21 februari 2013 Delen

Op maandagmiddag 18 februari bezocht ik zorgcoöperatie ‘Tot uw dienst’ in de gemeente Laarbeek. De zorgcoöperatie is een vereniging waarvan zowel hulpvragers als hulpverleners samen eigenaar zijn. "De filosofie is dat je zorg samen regelt.", vertelt initiatiefnemer Don van Sambeek. Een mooie les hoe een oude organisatievorm – een coöperatie – verrassend vernieuwend kan zijn.

In Zuidoost-Brabant is een groeiend aantal zorgcoöperaties actief. Vooral in kleine kernen groeit het aantal snel. Wanneer een lid van de vereniging zorg nodig heeft, bemiddelt de coöperatie tussen een zorgvrager en een zorgverlener. De zorgvrager heeft daardoor een vast team van maar een paar zorgverleners om zich heen. De zorgverleners zijn allemaal ZZP-ers en worden betaald uit een persoonsgebonden budget (PGB). Er is nauwelijks sprake van overheadkosten. “Een zorgcoöperatie kan persoonlijkere zorg leveren dan een grote instelling. Zo behouden mensen de regie op hulp. We regelen daarnaast ook meer samen.”, beschrijft Don van Sambeek.

Wethouder Joan Briels is eveneens enthousiast: “We zijn in Laarbeek bezig met het herdefiniëren van het begrip ‘kwaliteit van zorg’. Het gaat niet om professionals die andere professionals moeten controleren. Of om maaltijdprikkers die de exacte temperatuur van een maaltijd aangeven. Mensen bepalen samen de kwaliteit van zorg en ondersteuning.”

Na de gedreven inleiding ga ik op bezoek bij de heer en mevrouw Schipperhein. Ik word gastvrij onthaald. Mevrouw Schipperhein is een opgewekte vrouw. Ze vertelt haar verhaal. “Mijn man kreeg een aantal herseninfarcten. Hij heeft een tijdje in een verzorgingshuis gezeten. Maar ik wilde hem daar weghalen en mee naar huis nemen. Nou, dat was nog niet zo makkelijk.” De zorgcoöperatie hielp en binnen anderhalve week was alles geregeld. Vijf vaste (parttime) zorgverleners helpen mevrouw Schipperhein met de zorg voor haar man. Enkele dagdelen gaat de heer Schipperhein naar een zorgboerderij in de buurt. Mevrouw Schipperhein is enorm enthousiast over ‘Tot uw dienst’: “Het zijn gouden mensen met een platina randje.”

Het verhaal over zorgcoöperaties werkt aanstekelijk. Het levert persoonlijke zorg dichtbij op. Tegen lagere kosten. Daarnaast is de betrokkenheid enorm. Het lidmaatschap van de vereniging maakt dat mensen zich samen verantwoordelijk voelen voor het organiseren van zorg. Het laat ook zien waar zorg om gaat: een band tussen mensen.