Zet ouderen niet uit verzorgingshuis

Door Otwin van Dijk op 13 juni 2013 Delen

Ik ben ervan geschrokken dat mensen hun verzorgingshuis moeten verlaten. Mensen mogen niet op straat komen te staan als zij recht hebben op een plek in een verzorgingshuis. Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben een zorgplicht, ook als afdelingen moeten sluiten omdat het aantal cliënten terugloopt. We verwachten dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich aan deze zorgplicht houden en hebben er vertrouwen in dat staatssecretaris Van Rijn ze hieraan zal houden.

Door de veranderingen in de zorg kunnen alleen nieuwe cliënten met een licht zogenoemd zorgzwaartepakket niet meer in een verzorgingshuis wonen. Dat geldt niet voor mensen die nu al in een verzorgingstehuis verblijven.