Loes Ypma

Door Loes Ypma op 1 mei 2010 Delen

In het artikel hieronder stel ik me kort voor.

Opleiding
Lerarenopleiding maatschappijleer Educatieve Faculteit Amsterdam
Politicologie Universiteit van Amsterdam

Vorige / Huidige baan
Wethouder gemeente Woerden (huidige portefeuille: sociale zaken, WWB, WMO, jeugd, ouderen, minderheden, sport)

(vorige portefeuille; financiën, cultuur, recreatie, sport, monumenten, archeologie)

Daarom kandidaat-Kamerlid
Ik ben 16 jaar geleden politiek actief geworden omdat het nog steeds uitmaakt waar je geboren wordt voor de kansen die je in het leven hebt. Ik voel een sterke solidariteit met mensen die wel dromen hebben, maar niet de kansen krijgen om het beste uit zichzelf te halen.

Ik ben een PvdA’er in hart en nieren; wil graag de wereld een beetje mooier maken, te beginnen bij mijn eigen mooie stad als wethouder, maar er zijn ook dingen waar je als wethouder niet of slechts in beperkte mate over gaat zoals economisch herstel, goed onderwijs, toegankelijke zorg. Voor mij staat de PvdA voor een land waarin iedereen meetelt, niemand aan zijn lot wordt overgelaten en iedereen een eerlijke kans krijgt. Juist de komende moeilijke tijd moeten we ervoor zorgen dat we alle talenten benutten en niemand aan de kant laten staan. Het gaat helaas niet met iedereen goed op dit moment; er zijn nog teveel mensen die hun baan verliezen of zich onveilig voelen. En teveel kinderen voor wie sporten, cultuur maar ook de stimulans om onderwijs te volgen niet vanzelfsprekend is. Er is politiek nodig om deze problemen te benoemen en ze op te lossen. Om ervoor te zorgen dat we mensen in staat stellen het beste uit zichzelf te halen. Deze principes van emancipatie en solidariteit staan voor mij centraal. Maar solidariteit is wederkerig; we vragen ook van mensen zich in te spannen, werk staat daarbij voorop. En we stellen grenzen aan wat wel en niet kan. Maar we zorgen vooral voor het behoud van banen, economische herstel, goed onderwijs en toegankelijke zorg. En wie betaalt dan de gevolgen van de crisis? Mijn PvdA vraagt de grootste bijdrage aan de hoogste inkomens. En wij willen het economische herstel niet te snel kapot bezuinigen!

Ambitie
De komende vier jaar wacht ons een uitdagende opdracht; de politiek van splijten en verdelen wint aan kracht. Ik geloof in een land waarin iedereen iets te bieden heeft en meedoet. Juist nu hebben we iedereen nodig en moeten we talenten niet onbenut laten. We moeten aanpakken en kansen bieden, samen verantwoordelijkheid nemen. Ik heb een diepe overtuiging dat we samen sterker staan als we met een verdeeld verleden werken aan een gedeelde toekomst. En ik word dolenthousiast van de gedachte daar mogelijk als Kamerlid mijn steentje aan te gaan bijdragen!

Politieke voorbeeld
Hans Spekman omdat hij zo ontzettend het hart op de goede plek heeft, een brug weet te bouwen van concrete problemen naar beleidsvoorstellen voor de mensen die dat het hardste nodig hebben. Hij heeft veel resultaten bereikt en kan dit ook nog eens begrijpelijk uitleggen en houdt contact met de burger, ook zonder camera erbij.

Welke eigenschap (van een ander) waardeer je het meest?
Geduld en oprechte interesse

Voorbeeld buiten politiek
Mijn lieve ouders, vanwege hun onvoorwaardelijke liefde

Als ze dat nou nog eens zouden herhalen op tv…
Op de avond van de verkiezing van Barack Obama maakte NOVA een impressie van de dag. Op het nummer ‘Change is gonna come’ van Sam Cooke komt Jesse Jackson in beeld die vergeefs vecht tegen de tranen. Als je bedenkt dat hij 40 jaar daarvoor naast Martin Luther King stond toen die vermoord werd en sindsdien veertig jaar gestreden heeft voor burgerrechten en twee keer gepoogd heeft zelf democratisch kandidaat te worden… kippenvel.

Favoriete boek
Momenteel is dat ‘Alleen maar nette mensen’ van Robert Vuijsje. Een prachtig verhaal dat op uiterst originele wijze een blik op onze multiculturele samenleving biedt, met zowel positieve en negatieve kanten daarvan en vanuit meerdere perspectieven bekeken. En gewoon heel leuk.

Favoriete plek in Nederland
Het prachtige Groene Hart, vanwege de rust en de ruimte, de vele prachtige fietspaden, wandelroutes en vaarroutes.

Citaat
‘Ergert u niet, verwondert u slechts’ (oud burgemeester Woerden dhr. Van Zwieten)