Wij zijn met meer

Beeld Ieder1

Door Anne de Rooij op 22 september 2016 Delen

Hoewel de Algemene Beschouwingen een hoogtepunt zijn in de politieke arena hangt er voor mij ieder jaar een donkere wolk boven. Omdat je weet dat er ook een bijdrage van Geert Wilders komt. Omdat je vooraf al weet dat hij groepen gaat uitsluiten. Vaak met een frivool grapje of een pittig debatje.

Hoeveel jaarlijkse speeches van Wilders nog zullen komen, ieder jaar doet het weer pijn. Dat iemand kan zeggen dat groepen het land uit moeten. Dat we ons land gaan terugveroveren.

Veel Nederlanders zullen misschien vanochtend zijn opgestaan en denken “ach daar heb je Geert weer”. Maar dat voorrecht heeft niet iedereen. Er zijn ook mensen wakker geworden die afvragen of hun kinderen wel geaccepteerd zullen worden in dit land. Of de rechtsstaat straks nog wel voor hun geldt. Het gevoel dat je Nederlanderschap opeens een voorwaarde is geworden, je mag blijven zolang je je gedraagt.

Wat zeggen wij tegen die mensen? De Nederlanders die niet fijn zijn opgestaan vanochtend. De Nederlanders die stiekem een beetje bang zijn voor de volgende verkiezingen. Tegen al die mensen moeten wij zeggen: wij zijn één. Wij laten ons niet uiteen drijven. Wat Wilders ook zegt. Of wie dan ook. Wij zijn met meer.

Aanstaande zondag lopen wij van de Bijlmer naar het Museumplein om te laten zien dat wij niet tegen zijn, maar voor. Voor een samenleving waar iedereen mee kan doen. Voor een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn. Loop je mee?

Ik ben Ieder1 >