Accountant moet dienstbaar zijn aan samenleving

Door Henk Nijboer op 25 september 2014 Delen

Uit rapporten van de Autoriteit Financiële markten (AFM) en recente schandalen blijkt dat de kwaliteit van de huidige accountantscontroles ondermaats is. Accountants hebben de afgelopen jaren gefaald en hun publieke taak ernstig veronachtzaamd. Ze werden te veel gedreven door eigenbelang. In de kamerbreed aangenomen motie Nijboer is de sector gevraagd met voorstellen te komen om de kwaliteit te verbeteren.

De Partij van de Arbeid ziet dat de sector voorstellen doet om de beloningen te versoberen, de zogenoemde governance aan te passen en meer te investeren in kwaliteit. Daarvoor zullen wetswijzingen nodig zijn. De PvdA heeft donderdag een debat aangevraagd over de voorstellen, zodat de wet zo snel mogelijk kan worden aangepast om de kwaliteit te verbeteren en accountants weer dienstbaar te laten zijn aan de samenleving.