Werkbezoek vrijwillige politie en volontairs

Door Grace Tanamal op 14 februari 2013 Delen

Ik wist wel dat er vrijwillige politie is, maar wist niet wat ze precies doen. Een werkbezoek bij de vrijwillige politie Haaglanden heeft mij een stuk wijzer gemaakt. Zogenoemde volontairs zijn vrijwilligers die een bepaalde deskundigheid hebben die ze ter beschikking stellen aan de politie. Zij hebben geen opsporingsbevoegdheid, maar gaan die op termijn wel krijgen.

De vrijwillige ambtenaar heeft een opleiding bij de politie gevolgd en was politieman en is nu met pensioen of doet ander werk, maar is nog met hart en ziel betrokken bij het politiewerk. Deze vrijwilligers zijn bewapend, maar de volontairs niet. Natuurlijk hebben zij training en moeten zij hun vaardigheden net zo bijhouden als de beroepsagenten. Volontairs zijn o.a. actief op het gebied van arrestantenzorg, publieksservice, bemiddeling en nog veel meer.

De burgersamenwerking is hier heel professioneel opgezet en biedt vrijwilligers ook kansen. Ook hier een taak voor burgers die zich actief inzetten voor de samenleving en een bijdrage willen leveren aan onze veiligheid.

Ik ben zeer onder de indruk van alle taken die deze vrijwilligers op zich nemen en ik ben vast van plan om nog een paar keer met ze op pad te gaan.