Werkbezoek Geboortekliniek

Door Khadija Arib op 22 augustus 2012 Delen

Afgelopen week bracht ik een werkbezoek aan de Geboortekliniek in het Medisch Centrum Haaglanden. Ik sprak daar met de directeuren van de Geboortekliniek, een gyenacoloog en de divisiemanager over de ambitieuze samenwerking tussen het MCH en de kliniek.

In de Geboortekliniek kunnen vrouwen terecht om in een huiselijke omgeving, onder begeleiding van hun eigen verloskundige, te bevallen. Met het veilige gevoel dat medische hulp – mocht die nodig zijn – een verdieping lager in het MCH te vinden is. Ook is er de mogelijkheid om (een gedeelte van) de kraamtijd in de Geboortekliniek te verblijven.

De geboortekliniek en MCH vertelden mij over hun plannen voor verdergaande samenwerking binnen de eerste en tweede lijn. Bijvoorbeeld door de informatieoverdracht te verbeteren, maar ook om couveusesuites te realiseren. Zo blijven moeder en baby zo min mogelijk gescheiden.

Ik werd ook geïnformeerd over de plannen voor nieuwe verloskamers op één vloer, waarin een huiselijke sfeer met een adequate medische inrichting gecombineerd is. De patiënt kan, als een gynaecoloog nodig is, op dezelfde kamer blijven. Ook de mogelijkheden van pijnbestrijding bij niet-medische bevallingen werden belicht.

Daarnaast kwamen de onderhandelingen met verzekeraars en de ideeën die er binnen de Coöperatieziekenhuizen zijn over de concentratie van ziekenhuiszorg aan bod. Door dergelijke samenwerking tussen ziekenhuizen kunnen we kwaliteit van de geboortezorg verbeteren.