Werken aan werk-leerplek

Door Metin Çelik op 8 november 2010 Delen

Ruim 350 mbo-scholieren in het Noorden en Overijssel moeten mogelijk gedwongen met hun opleiding stoppen. Voor deze scholieren zijn te weinig werk- leerplekken bij bedrijven beschikbaar, waardoor de onwenselijke situatie ontstaat waarbij zij moeten overstappen naar een situatie waarbij zij niet gebaat zijn. Ik wil van de minister weten of deze problemen op meer scholen in het land spelen en vooral wat de minister er aan gaat doen om deze problemen op te lossen.

De keuze die de studenten hebben is: of  overstappen van vier dagen werken en een dag school, naar vier dagen school en een dag werken, of stoppen met de opleiding. Bij gebrek aan een leerbaan krijgen de leerlingen soms hooguit twee dagen in de week les, de rest van de week zitten zij thuis. Terwijl deze leerlingen juist liever aan de slag gaan dan in de schoolbanken zitten.

Hieronder de Kamervragen die fractiegenoot Tjeerd van Dekken en ik aan de minister hebben gesteld:

1.      Heeft u kennis genomen van het bericht in het Dagblad van het Noorden van maandag  8 november 2010 “Opleiding honderden scholieren in gevaar in het Noorden ?

2.      Is het juist dat in het Noorden van het land en in Overijssel ruim 350 MBO-scholieren mogelijk gedwongen met hun opleiding moeten stoppen omdat zij grote moeite hebben met het vinden van een werk-leerplek bij een bedrijf?

3.      Bent u met de PvdA fractie van mening dat het onwenselijk is dat deze leerlingen overstappen naar een werk-leertraject waarbij ze vier dagen in de week naar school gaan en één dag in de week werken, omdat veel van deze leerlingen daarbij helemaal niet gebaat zijn ?

4.      Klopt het dat deze groep leerlingen bij gebrek aan een leerbaan nu hooguit twee dagen in de week naar school gaan en de rest van de week thuis zitten?

5.      Kunt u aangeven in welke sectoren in het noorden van het land de problemen om een leerbaan te vinden het grootst zijn?

6.      Wat gaat u doen om deze problemen op te lossen, zodat deze MBO-scholieren verder kunnen met hun opleiding en kunnen gaan werken aan hun toekomst ?

7.     Zijn er in andere delen van het land soortgelijke problemen en kunt u aangeven in welke gebieden en in welke sectoren?