Wereld Niet Roken Dag

Foto Flickr / mag3737

Door Marith Volp op 31 mei 2014 Delen

Het is vandaag Wereld Niet Roken Dag. Deze dag werd in 1987 in het leven geroepen door de World Health Organization (WHO) om meer aandacht te vragen voor de gevaren van roken. Ieder jaar sterven wereldwijd ongeveer zes miljoen mensen aan de gevolgen van (mee)roken. In Nederland komt dat aantal op ongeveer 19.000 mensen en enkele duizenden door meeroken. Daar moeten we iets aan doen.

Op deze internationela rookvrije dag worden rokers opgeroepen een dag niet te roken. Om zo bewustwording te creëren over hoe normaal roken nog steeds is. Want waarom vinden we het eigenlijk normaal dat mensen bij de ingang van een ziekenhuis staan te roken? En waarom vinden we het normaal dat er naast je op het terras een sigaret wordt opgestoken? Het antwoord is simpel: roken is geaccepteerd. Deze Wereld Niet Roken Dag is een goede gelegenheid daar vraagtekens bij te plaatsen. Vraagtekens bij de normalisatie van roken.

Stoppen met roken is pure gezondheidswinst. Het maakt niet uit hoe oud je bent of hoe lang iemand heeft gerookt. Mensen die stoppen met roken voordat ze de leeftijd van 50 bereiken, verminderen hun risico om in de komende 15 jaar te sterven met de helft. Ex-rokers genieten van een hogere kwaliteit van leven, met minder ziekten en ze voelen zich gezonder. Dat heb ik gezien als huisarts.

Nog beter is het om te voorkomen dat mensen beginnen met roken. Negen op de tien rokers begint voor z’n achttiende en dan zijn hersenen nog onvoldoende ontwikkeld. Om jonge mensen te beschermen tegen het roken verhoogde Nederland op 1 januari van dit jaar de leeftijd waarop tabak mag worden verkocht naar 18 jaar. Een stapje in de goede richting. Een mooi gevolg hiervan is dat steeds meer scholen hun schoolpleinen rookvrij maken, maar waarom vinden sommige scholen het nog normaal dat er gerookt wordt?

Er moet meer gebeuren. Maatregelen als accijnsverhoging, minder verkooppunten en ‘plain packaging’. Op verzoek van de Partij van de Arbeid komt staatssecretaris van Rijn komt voor het zomerreces met de resultaten van een onderzoek naar een effectief samenhangend pakket van rookontmoedigingsmaatregelen. Zodat we als overheid effectieve stappen kunnen zetten om duidelijk te maken dat roken niet normaal is. En dat er een moment komt waarop Wereld Niet Roken Dag niet meer nodig is.