Op stap met de leerplichtambtenaar

Op stap met de leerplichtambtenaar

Door Tanja Jadnanansing op 22 maart 2013 Delen  

Deze week is het ‘de week van de leerplicht’, een mooie gelegenheid om mij eens in het werk van de leerplichtambtenaar te verdiepen. In alle vroegte ben ik afgelopen donderdag opgestaan om een zogenaamde controle op laatkomers mee te maken. Twee leerplichtambtenaren namen mij een ochtendje mee op sleeptouw en lieten mij hun werkzaamheden zien.

Twee dames, Suzanne en Ozlem, namen mij mee naar het Melachthon Prinses Irene College in Rotterdam. Op deze school voor VMBO’ers voerden zij actie om leerlingen die te laat komen, direct in de kraag te vatten. Deze school is aangesloten bij het programma ‘Aanval op de uitval op school’, een actieprogramma waarbij er extra wordt ingezet op het gebied van spijbelen en verzuim. Met een opvallende jas en vriendelijk gezicht gecombineerd met een zelfverzekerde houding, gingen we bij de deur staan. Dit had alleen al een afschrikkende werking, de jongeren op het schoolplein gingen snel naar binnen om voor de eerste bel binnen te zijn. Alle leerlingen die na de bel binnenkwamen kregen een gesprekje met de leerplichtambtenaar en moesten een briefje halen bij de conciërge.

De leerplichtambtenaren vertelden mij dat zij ook een belangrijke signaalfunctie hebben. Komt een jongere te laat omdat hij zijn bed niet uit kan komen? Of spelen er heftigere zaken waardoor een scholier regelmatig verzuimt? De eerste groep wordt door de leerplichtambtenaren aangesproken op hun gedrag, met mensne uit de tweede groep wordt uitgebreider gesproken om problemen weg te nemen. Gelukkig was er bij alle leerlingen die ik sprak niets ernstigs aan de hand. Ze hadden de verkeerde tram genomen of de tram gemist. Kortom, er hing een sfeertje van kattenkwaad.

Van de 370 leerlingen waren er tien laatkomers. Zij waren niet zomaar met ons klaar. Na een flinke toespraak kregen ze ook nog tips om te zorgen dat ze de volgende keer wel op tijd zijn. Elke keer als ik op een school ben heb ik bijzonder veel bewondering voor de docenten die jongeren alle kansen bieden op een mooie toekomst. Het was ontzettend inspirerend te zien hoe de leerplichtambtenaren dat van uit hun professie doen. Naast jongeren aanspreken op verzuim of te laat komen, zijn zij ook poortwachter met een belangrijke signaalfunctie.

Tot slot wil ik de mooiste smoes die ik had gehoord nog met iedereen delen. Toen een jongedame te laat kwam vroeg ik haar hoe het kwam dat ze niet op tijd was. Zij vertelde dat ze iedere ochtend echt op tijd opstaat, maar dat ze een ongelooflijk moeilijk kapsel heeft. Het kost haar dus erg veel tijd om het haar in een leuk model te brengen, waardoor ze nu te laat was. Het ergste was ook nog dat het was mislukt, haar kapsel zat nog steeds niet zoals ze wilde.

Een verbonden samenleving

Eerlijke spelregels zijn nodig. Zodat grote bedrijven netjes belasting betalen, net als de bakker op de hoek. Zodat we uitbuiting van werknemers aanpakken. En zodat we minder schreeuwen en beter naar elkaar luisteren.

Lees ons verkiezingsprogramma