We blijven strijden tegen armoede

Foto Shutterstock / Cloud Mine Amsterdam

Door Keklik Yücel op 28 september 2016 Delen

Een goed en fatsoenlijk leven, dat is wat iedereen verdient. Het is daarom hartstikke mooi nieuws dat het aantal huishoudens in armoede de afgelopen vier jaar fors is gedaald. Onder het vorige kabinet van VVD, CDA en gedoogsteun van de PVV liep het aantal huishoudens in armoede op tot een recordhoogte van bijna acht procent. Voor de PvdA was dit onbegrijpelijk, oneerlijk en onfatsoenlijk. Aan deze negatieve spiraal is gelukkig een eind gemaakt. Maar de strijd is natuurlijk nog lang niet gestreden.

Het aantal huishoudens in armoede loopt sinds het aantreden van het kabinet van de VVD en de PvdA gestaag af. Dit komt doordat de PvdA zich in dit kabinet hard heeft gemaakt voor een evenwichtige inkomensverdeling en ondersteuning heeft geboden voor hen die het moeilijk hadden. De pijn van de crisis verdeelden we eerlijk en de welvaart nu dus ook. Met extra geld hebben we ervoor gezorgd dat gezinnen met een laag inkomen er fors op vooruit zijn gegaan. Ook de armoede onder kinderen daalt sneller dan in eerste instantie was voorspeld, zo verwacht het SCP. En als we dit beleid doorzetten zijn er in 2017 maar liefst 150.000 mensen uit de armoede gehaald.

Maar het is nog lang niet genoeg. Nu de werkloosheid steeds verder daalt en het economisch beter gaat, moet iedereen mee kunnen profiteren van onze welvaart. Daarom heeft Jetta Klijnsma structureel 100 miljoen euro vrijgemaakt voor kinderen die opgroeien in armoede. Hierdoor wordt het voor die 400.000 kinderen mogelijk om gewoon mee te kunnen met schoolreisjes, een winterjas aan te schaffen en muziekles te volgen. Samen zetten we er onze schouders onder en zorgen we ervoor dat we allemaal mee kunnen doen in ons mooie land. Want ieder mens in armoede, is er een teveel.

En we blijven strijden om mensen uit de armoede te halen, en kinderen in het bijzonder.
Bekijk wat we kunnen doen, en wat jij kunt doen >