Wat doet de dijkgraaf van een waterschap?

Op 20 maart zijn de verkiezingen voor de waterschappen, een hele belangrijke bestuurslaag waar niet iedereen even goed van op de hoogte is. Dit artikel gaat over wie de 'baas' van het waterschap is: de dijkgraaf.

Wie is de dijkgraaf?

Je zou de dijkgraaf de burgemeester van het waterschap kunnen noemen. Tijdens de waterschapsverkiezingen worden de leden van het algemeen bestuur verkozen - vergelijkbaar met de gemeenteraad. Uit de leden van het algemeen bestuur wordt het dagelijks bestuur verkozen - vergelijkbaar met het college. Mensen die in het dagelijks bestuur zitten noemt men heemraden - of soms hoogheemraden of gezworenen. De dijkgraaf is de voorzitter van zowel het dagelijks als het algemeen bestuur.

Kan ik stemmen op de dijkgraaf?

Nee. De dijkgraaf wordt door de kroon benoemd op advies van het kabinet in Den Haag. Deze benoeming is voor een periode van zes jaar.

Is een dijkgraaf lid van een politieke partij?

Dijkgraven kunnen lid van een politieke partij zijn, dat zijn de meesten ook, maar het hoeft niet. Er zijn ook dijkgraven die geen actief lid zijn van een politieke partij.

Wat verdient een dijkgraaf?

Niet iedere dijkgraaf verdient hetzelfde, maar het salaris van een dijkgraaf is ongeveer 9000 euro bruto per maand.

Wil je meer informatie over de verkiezingen?

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.

Doe mee en word nu lid!