VVD wil op valreep nog meer onzekerheid voor huurders

Door Henk Nijboer op 4 december 2020 Delen

woning

Schaf tijdelijke huurcontracten af!

Samen met GroenLinks willen we vaste huurcontracten als norm.

Voor huurders, en tegen pandjesbazen en huisjesmelkers.

De VVD wil de problemen voor huurders nog groter maken.

De partij stelt voor om tijdelijke huurcontracten nog makkelijker mogelijk te maken. Bovendien komt er als het aan de VVD ligt een minimumduur voor contracten, zodat huurders vast zitten aan hun huis.

Ook als ze bijvoorbeeld een baan elders krijgen. Een keuze vóór beleggers en pandjesbazen, tegen huurders. Dit onzalige plan is pas op donderdag ingediend, maar er wordt dinsdag al over gestemd.

"Wat betekent dit voor huurders? Nog langer in onzekerheid zitten."

Wat betekent dit voor huurders? Het betekent dat je nog langer moet wachten op een vaste huurovereenkomst. Nog langer in onzekerheid zitten. Geen gezin kunnen starten.

Heb ik volgend jaar nog wel een thuis, of moet ik terug naar mijn ouders op zolder? De minimumduur betekent ook, dat als je een baan vindt in een andere stad, dat je niet kunt verhuizen. Je zit dan gevangen in je woning.

"Pandjesbazen en huisjesmelkers maken gretig gebruik van tijdelijke huurcontracten."

Pandjesbazen en huisjesmelkers maken gretig gebruik van tijdelijke huurcontracten. Iedere keer dat ze een nieuwe huurder vinden, kunnen ze de huur met honderden euro’s verhogen. Als gevolg stijgen de huren door het dak.

Ze hoeven geen onderhoud te plegen, want klagende huurders krijgen geen contractverlenging. En als je wilt verhuizen, mag de verhuurder netjes de huur blijven incasseren.

"Huurders hebben juist méér zekerheid nodig. En dat kan ook."

Huurders hebben juist méér zekerheid nodig. Een vaste huurovereenkomst. Dromen van een gezin. Gehecht raken aan je buurt. Niet dat jaarlijkse verhuiscircus. Geen ziekmakende stress. En dat kan ook.

Daarom hebben de PvdA en GroenLinks voorgesteld om tijdelijke contracten af te schaffen. Toch stemde een meerderheid van de Tweede Kamer tegen ons voorstel om huurders meer zekerheid te geven. Dat is onbegrijpelijk. Maar onze strijd gaat door. Vol overtuiging staan we achter al die huurders. Tegen pandjesbazen en huisjesmelkers, vóór huurders.

Over het absurde voorstel van de VVD om tijdelijke huurcontacten nog makkelijker mogelijk te maken is nog niet gestemd. Maar de kans is groot dat de VVD dit voorstel er op een stiekem moment toch doorheen probeert te krijgen. Daarom is het van belang om je stem te laten horen.

Teken onze petitie en laat je stem horen tegen dit rampzalige voorstel van de VVD! ✍️

woning

Schaf tijdelijke huurcontracten af!

Samen met GroenLinks willen we vaste huurcontracten als norm.

Voor huurders, en tegen pandjesbazen en huisjesmelkers.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!