Een vrouw kan toch ook minister van Staat zijn?

Door Attje Kuiken op 18 december 2017 Delen

De ministers van Staat. Een eretitel voor belangrijke personen. Ze worden voorgedragen door het kabinet en benoemd door de koning. De koning kan hen geregeld om advies vragen. En…. het zijn allemaal mannen!

Dit is een symbool voor een veel groter probleem. Nog steeds verdienen vrouwen minder dan mannen met dezelfde baan. Nog steeds komt de zorg voor de kinderen vooral bij de vrouw terecht en maken ze minder carrière. En op topposities zitten nog steeds heel weinig vrouwen. Slechts één op de drie Kamerleden is vrouw en ook in het nieuwe kabinet zitten maar weinig vrouwen. En geen enkele vrouw is minister van Staat. Niet één!

Je wil zeker zijn dat anno 2017 vrouwen hetzelfde behandeld worden als mannen.

Het was daarom beter geweest als het Kabinet meer vrouwen zou hebben gehad.  Door bijvoorbeeld Neelie Kroes of Gerdi Verbeet voor te dragen als minister van Staat kan premier Rutte in ieder geval een gebaar maken. Daar ga ik hem een handje bij helpen, door een motie in te dienen die hem verplicht een vrouw voor te dragen als minister van Staat. Dit symbolisch glazen plafond moet eerst aan diggelen, omdat je zeker wil zijn dat anno 2017 vrouwen hetzelfde behandeld worden als mannen.

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.

Doe mee en word nu lid!