Vrijwillig pensioenfonds voor ZZP’ers

Door Roos Vermeij op 24 augustus 2012 Delen

De Partij van de Arbeid wil dat er een vrijwillig pensioenfonds komt voor zelfstandigen. In zo’n fonds kunnen zelfstandigen profiteren van het schaalvoordeel van samen sparen en beleggen, maar hebben uiteindelijk wel hun eigen rekening, waar ze als ze stoppen met werken hun pensioen uit krijgen.

Dat betekent dat alle barrières die er nu nog wettelijk zijn zullen moeten worden weggenomen, zodat collectieven van zelfstandigen, banken of verzekeraars een zogeheten Premie Pensioen Instelling (PPI) kunnen oprichten.

Mei Li Vos en ik vinden dat het de hoogste tijd is om nu dergelijke fondsen mogelijk te maken. Ruim een op de tien werkende Nederlanders werkt als zelfstandige en het aantal groeit door. Maar slechts de helft van de zelfstandigen bouwt pensioen op. Dat betekent dat zij later alleen AOW hebben. Dat zal voor zelfstandigen die gewend zijn aan een modaal inkomen een flinke inkomensachteruitgang zijn. Zelfstandigen met een zwaar beroep, denk aan bouwvakkers of verpleegkundigen hebben vaak niet de optie om door te werken na hun 67e. Voor hen is het extra vervelend als ze niets extra’s hebben kunnen opbouwen. Via zo’n pensioenfonds kunnen zij makkelijk en zonder hoge kosten wel voor hun pensioen sparen.

De redenen om geen pensioen op te bouwen zijn verschillend: te ingewikkeld, te duur, en de berichten over woekerpensioenen. Een andere reden is dat een zelfstandige onregelmatige inkomsten heeft. Mei Li Vos en ik vinden een pensioenfonds waarin je flexibel kunt inleggen en ook zelf kunt bepalen wanneer je stopt met werken, omdat je over je individuele rekening zelf beslist, een uitkomst.