Voorverkiezing geslaagd

Door Hans Spekman op 20 oktober 2013 Delen

Voor het eerst heeft een Nederlandse politieke partij een voorverkiezing gehouden, waarbij ook niet-leden meebeslisten over wie de lijsttrekker zou worden. In Zoetermeer konden zowel leden als niet-leden de lijsttrekker kiezen voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart. De verkiezing werd gewonnen door Taco Kuiper.

Vooraf dacht ik dat het al een hele prestatie zou zijn als er net zoveel niet-leden als leden zouden stemmen. Uiteindelijk zijn het er veel meer geworden. Ook buiten de partij hebben mensen interesse om hun stem te laten horen. Dat vind ik mooi.

Zoetermeer is één van de drie gemeenten waar de lijsttrekker van de PvdA door een brede voorverkiezing wordt verkozen, de zogeheten ‘primary’. Inwoners van Zoetermeer konden kiezen tussen Margot Kraneveldt, Frans Muijzers en Taco Kuiper. Ik ben erg tevreden met het verloop van deze unieke open lijsttrekkersverkiezingen in Zoetermeer. Een fantastische manier om mensen meer bij de lokale politiek en de Partij van de Arbeid te betrekken.

Ook in Groningen en Utrecht wordt de PvdA-lijsttrekker gekozen door leden en niet-leden. Lees meer >