Voorlichting over microplastics moet beter

Door Manon Fokke op 7 februari 2013 Delen

Ik heb staatssecretaris Mansveld opgeroepen meer te doen aan voorlichting over microplastics in cosmetica. Er is tegenwoordig bijna geen scrubcrème, shampoo of badschuim waar deze microplastics niet in zijn verwerkt. Deze onfilterbare deeltjes worden opgenomen door planten en dieren en worden uiteindelijk een onderdeel van onze voedselketen. Dat heeft grote gevolgen voor mens en milieu.

In de meest afgelegen en best beschermde gebieden wordt tegenwoordig plastic gevonden. Per dag eindigt zo’n 12.000 ton plastic in de zee en verspreidt zich over de hele wereld. Veel plastic koekt samen in de zogenaamde ‘plastic-soep’, een brij van drijvend plastic. Het vervuilde gebied is inmiddels 34 keer zo groot als Nederland. Hier moet dus wat aan gedaan worden.

Jaren geleden is er voor gekozen om aan te geven wat er allemaal in de shampoo, badschuim of scrubcrème zit. De achterkant van deze flesjes en tubes staat dan ook vol met allerlei woorden waarvan we niet zo snel doorhebben dat het over microplastics gaat.

De Partij van de Arbeid vindt dat daar een einde aan moet komen, en dat de consument beter moet worden voorgelicht over wat hij koopt. Ik heb dan ook voorgesteld om vanaf nu op de voorkant van de cosmetica aan te geven of een product microplastics bevat. Zo weet je in een oogopslag of het product slecht is voor het milieu.

De beste manier om het gebruik van microplastics aan banden te leggen, is door bij de bron te beginnen en te zorgen dat uiteindelijk de microplastics in cosmetica helemaal verboden worden. Voordat het echter zover is, is voorlichting over microplastics al een flinke stap in de goede richting.

Eind maart zal de staatssecretaris nader op mijn verzoek reageren.