Voorlezen als bron van ontwikkeling

Door Tanja Jadnanansing op 22 januari 2014 Delen

Vanochtend deden verschillende Kamerleden mee aan de Nationale Voorleesochtend, waaronder mijn collega Loes Ypma. Voorlezen is ontzettend belangrijk, omdat het jonge kinderen helpt in hun taalontwikkeling. En taal is een belangrijk middel om mensen bij elkaar te brengen.

Iedere week heb ik een voorleesdate met mijn nichtje. Niet alleen omdat zij dat ontzettend leuk vindt, maar ook omdat voorlezen bijdraagt aan de taalontwikkeling van kinderen. Er zijn allerlei onderzoeken gedaan die aantonen dat kinderen die regelmatig worden voorgelezen met een taalvoorsprong aan hun schoolloopbaan beginnen.

Helaas is er een te grote groep jongeren die niet of nauwelijks in aanraking komt met boeken en mooie verhalen. Zij worden daardoor onvoldoende aangemoedigd om de kracht van verhalen te ontdekken, die hun creativiteit en fantasie prikkelen. Daarom is het goed dat ieder jaar de Nationale Voorleesdagen worden georganiseerd, om alle kinderen kennis te laten maken met de kracht van het verhaal. De komende weken worden kinderen door bekende en minder bekende Nederlanders meegenomen in een wereld vol fantasie.

Door kinderen voor te lezen gaan zij op latere leeftijd ook zelf meer lezen. Dat is goed, want ook op latere leeftijd is het belangrijk om boeken te lezen en de wereld van literatuur te ontdekken. De komende tijd zal ik hier bijvoorbeeld op het vmbo nog meer aandacht voor vragen.

Ik daag alle ouders, tantes, andere familieleden en docenten uit om het goede voorbeeld te geven en in de Nationale Voorleesweek kinderen voor te lezen. Of, als ze al wat ouder zijn, hen te stimuleren een mooi boek te gaan lezen.