Voorkom ongezonde leefstijl

Door Lea Bouwmeester op 21 maart 2013 Delen

De Partij van de Arbeid hecht veel waarde aan solidariteit in de zorg. Daarom zorgen we voor wie ziek is, en vragen van iedereen een eerlijke bijdrage. Het voorkomen van een ongezonde leefstijl vormt een wezenlijk onderdeel van goede zorg. Zo blijven mensen langer gezond en houden we de kosten voor iedereen betaalbaar. Het donderdag gepresenteerde rapport ‘Toekomst voor de zorg’ van het Centraal Planbureau’ bevat een overzichtelijke beschrijving van mogelijke toekomstscenario’s in de zorg.

Positief is dat de kwaliteit van zorg en daarmee de jaarlijkse gezondheidswinst toe neemt. Daarentegen stegen de zorguitgaven de laatste tien jaar met maar liefst 4,4%.

Een belangrijke aanbeveling in het adviesrapport om mensen langer gezond te houden en de kosten te drukken, is om de oorzaken van een ongezonde leefstijl weg te nemen. En daarbij al heel jong te beginnen met preventie. Hierdoor wordt gewerkt aan gelijke kansen op een gezonde toekomst voor iedereen.

De PvdA vindt het belangrijk dat op die manier sociaal-economische gezondheidsverschillen worden verkleind. Dat betekent een betere kwaliteit van leven en bespaart uiteindelijk kosten. Wij steunen deze aanbeveling daarom van harte.