Voorkom fout overboeken met IBAN-nummer

Door Henk Nijboer op 6 maart 2014 Delen

De Partij van de Arbeid pleit ervoor dat banken controleren of naam en IBAN-nummer bij elkaar horen bij overboekingen via internetbankieren. Hiermee wordt voorkomen dat mensen na een tikfout geld overmaken naar de verkeerde rekening. De PvdA-fractie ontving klachten dat er bij het invullen van het nieuwe IBAN-nummer nog wel eens iets fout gaat. Daarom heb ik hier Kamervragen over gesteld aan de minister van Financiën.

De PvdA vindt dat online betalingsverkeer zo makkelijk mogelijk gemaakt moet worden en dit soort fouten voorkomen moeten worden. Het controleren van het rekeningnummer met de naam en het vergemakkelijken van het terughalen van foutieve overboekingen helpen hierbij. Ik hoop dat de minister mijn aanbevelingen overneemt.

Kamervragen aan de minister van Financiën:
1. Bent u bekend met de klachten van bankklanten dat er bij IBAN niet meer wordt gekeken bij overboekingen of de opgegeven naam en het opgegeven rekeningnummer overeenkomen?

2. Klopt het dat er als er bij IBAN één cijfer (van de in totaal 18 cijfers) verkeerd wordt ingevuld, het geld naar de verkeerde persoon wordt overgemaakt en dat het dan aan de klant zelf is om dat geld terug te krijgen? Zo ja, waarom is dit het geval? Waarom wordt de naam niet gecontroleerd door banken bij IBAN? Zou dat niet heel veel ellende voorkomen?

3. De PvdA-fractie ontving verschillende signalen van mensen die abusievelijk geld verkeerd overmaakten en daarvan problemen ondervonden; zijn er cijfers bekend over hoeveel misbetalingen er sinds de invoering van IBAN zijn geweest? Zo ja, in hoeverre is er sprake van een duidelijke stijging sinds de invoering van IBAN?

4. Waarom is het wel mogelijk om incasso-opdrachten te storneren maar foutieve overboekingen niet? Welke mogelijkheden zijn er om het terughalen van foutieve overboekingen te vergemakkelijken zonder dat het risico op wanbetalingen toeneemt?

5. Wilt u in samenspraak met de sector de mogelijkheden om foutieve overboekingen te voorkomen en, indien nodig, terug te halen inventariseren? Zo ja, wilt u dit onderwerp op de agenda zetten voor het volgende Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB)?