Voorkom een coronageneratie

Door Lilianne Ploumen op 13 januari 2021 Delen

Ouders en leraren zitten met hun handen in het haar. Hoe moet het verder nu de scholen en kinderdagverblijven langer dicht blijven? De achterstanden waren al groot door de eerdere lockdown en hoe gaan we dat inlopen? Hoe voorkomen we dat er een coronageneratie ontstaat?

Vanuit het kabinet is er enorme stilte. Al maanden. De scholen werden aan hun lot overgelaten en nu zitten de kinderen thuis. Deze tijd van afwachten moet definitief voorbij zijn. Het is tijd voor een Nationaal Plan Onderwijs om te zorgen voor een eerlijke toekomst voor alle kinderen.

“Het is tijd voor een Nationaal Plan Onderwijs om te zorgen voor een eerlijke toekomst voor alle kinderen.”

1. Voorkom een coronageneratie. Dat betekent dat er nu actief moet worden gekeken waar leerlingen problemen hebben gehad in hun leerontwikkeling. En er moeten plannen komen hoe deze in te lopen: met bijscholen, weekendscholen en langere leertijd. Door middel van een garantiefonds moet iedere leerling de beschikking krijgen over een tablet of laptop voor thuisonderwijs. En in navolging van de BBC krijgt de NPO de taak en het benodigde budget om educatieprogramma’s te maken.
  2. Steun scholen en leraren. Door ‘crisisbanen’ in het leven te roepen voor mensen die nu aan de kant staan komt er ruimte voor extra handen in en rond de klas. Bereid op korte termijn de corona-proof noodopvang uit. En neem de verantwoordelijkheid om scholen eindelijk te helpen met het op orde krijgen van de ventilatie en hygiëne en desinfectie.
  3. Steun ouders. Ouders moeten de ruimte krijgen hun kinderen te helpen met thuisonderwijs. Geef hen de mogelijkheid ‘coronaverlof’ op te nemen, geef praktische ondersteuning voor werk vanuit huis en pak werkgevers die hun werknemers dwingen naar werk te komen aan.
  4. Bereid je voor op heropening van de scholen. Het kabinet moet niet afwachten, maar nu voorbereidingen treffen voor als het weer veilig is om scholen te openen. Maak nu een plan voor geven van onderwijs met inachtneming van afstand, gedeeltelijke openstellingen en richtlijnen hoe om te gaan met besmettingen. En zet sneltesten in, zodat leraren in veilige omstandigheden kunnen werken.

“Door de sluiting van de kinderdagverblijven, de basisscholen en de middelbare scholen wordt de toekomst van onze kinderen bedreigd.”

Veel te lang is er weggekeken, terwijl de besmettingen in het onderwijs opliepen. Door de sluiting van de kinderdagverblijven, de basisscholen en de middelbare scholen wordt de toekomst van onze kinderen bedreigd. Het is tijd voor een Nationaal Plan om te zorgen voor een eerlijke toekomst voor alle kinderen.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.