De voorjaarsnota

Door Attje Kuiken op 15 juni 2022 Delen

In januari betaalde een gezin bij het afsluiten van een nieuw contract al ruim €1.300,- meer voor energie dan een jaar eerder.

De problemen stapelen zich dus op. Maand na maand krijgen steeds meer mensen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen.

Ons land wordt collectief armer.

Ons land wordt collectief armer. En het eerlijke antwoord is dat er geen politiek tovermiddel tegen de stijgende prijzen bestaat. Maar de vraag aan hoe we deze rekening verdelen is de kernvraag die moet worden beantwoord door de politiek.

De voorstellen die de coalitie doet zijn onvoldoende en ongericht.

De voorstellen die de coalitie doet zijn onvoldoende en ongericht. Onvoldoende, omdat de energierekening veel harder stijgt dan de compensatie die mensen krijgen. Mensen die het niet kunnen missen, gaan er honderden euro’s per jaar op achteruit. Ongericht, omdat vooral mensen met hoge inkomens profiteerden van de verlaging van de BTW en de accijnzen; zij rijden de meeste kilometers en grotere woningen verbruiken meer energie.

De voorstellen die de coalitie doet zijn onvoldoende en ongericht.

Dat is waarom ik ook zo kritisch ben op de voorjaarsnota. Deze voorjaarsnota is de laatste kans om nog in dit jaar iets te doen voor mensen die dat nodig hebben. Het CPB waarschuwt dat miljoenen huishoudens in grote problemen dreigen te komen.

Als we ons gezond verstand laten spreken dan weten we wat ons te doen staat. Dan zorgen we ervoor dat mensen die het nodig hebben gesteund worden en we een bijdrage vragen van wie het kan missen. Daarvoor heb ik een aantal voorstellen die het kabinet bij voorjaarsnota kan regelen en die lees je hier.

De bestaanszekerheid van Nederlanders is in het recente verleden niet zo onder druk komen staan. Het is nu tijd voor politiek leiderschap.

Word lid van onze partij

Samen maken we
onze idealen waar