Voor een hoger minimumloon

Door De Redactie op 12 oktober 2021 Delen

De PvdA is groot voorstander van het stapsgewijs verhogen van het minimumloon naar 14 euro.

De vuilnisophaler, schoonmakers en vakkenvullers: ze zijn onmisbaar voor onze samenleving. Ze doen mooi en belangrijk werk, maar krijgen niet de waardering die ze verdienen. Dat moet anders. Een hoger minimumloon staat daarom in ons programma, wij doen daar in de Kamer voorstellen voor en we hebben zelfs beloofd dat we alleen in een regering gaan zitten die hiermee aan de slag gaat.

Een hoger minimumloon betekent ook een hogere bijstand en AOW.

Daarnaast vinden wij het van groot belang dat de AOW en de bijstandsuitkering gekoppeld blijven aan het minimumloon. Een hoger minimumloon betekent dus ook hogere bijstand en AOW. Hiermee maken we echt een stap met het verminderen van mensen die noodgedwongen in armoede moeten leven.

Wij willen daarnaast ook geloofwaardige politiek bedrijven, en realistische voorstellen doen. Het verhogen van het minimumloon naar 14 euro en het verhogen van de bijstand en AOW kost bijna 20 miljard. Een groot bedrag dat wij gespreid over een aantal jaren extra willen investeren. Daarnaast moeten ondernemers zich ook kunnen aanpassen aan een hoger minimumloon. Daarom kiezen we - net als andere linkse partijen - voor een stapsgewijze verhoging over meerdere jaren.

Samen met alle linkse partijen en de vakbeweging strijden we voor een hoger minimumloon en hogere uitkeringen.

Wij hebben tegen de motie Simons gestemd omdat die motie het minimumloon en de uitkeringen over drie maanden in een keer verhoogt, zonder daarbij aan te geven hoe dit betaald moet worden. Dat is praktisch niet haalbaar. Uiteraard zullen wij zelf de komende tijd voorstellen doen om dit doel snel dichtbij te brengen. Samen met GroenLinks, alle andere linkse en progressieve partijen en de vakbeweging strijden we voor een hoger minimumloon en hogere uitkeringen.