Vestia-deal met banken treft huurder

Door Jacques Monasch op 3 juli 2012 Delen

Huurders door heel Nederland betalen per huishouden ten minste 300 euro mee aan het Vestia-debacle. Nu de woningcorporatie een deal met de banken heeft gesloten verdwijnt er 1,1 miljard euro in de ‘Vestia-put’. Dat geld had gebruikt moeten worden om woningen energiezuiniger te maken en zo de woonlasten voor huurders te verlagen. In plaats daarvan krijgt de huurder nu de rekening gepresenteerd. Ik zou graag zien dat de banken hun deel van het verlies nemen om zo de huurder te ontzien. Op dit moment is nog onduidelijk in welke mate de banken een bijdrage leveren.

Door het Vestia-debacle blijven investeringen in sociale huur- en koopwoningen uit, met grote negatieve financiële gevolgen voor huurders en woningcorporaties in Nederland. De bijdrage van de banken, die de onverantwoorde deals hebben gesloten, is veel te mager. De minister van Binnenlandse Zaken erkent dit, maar laat het gedrag van de banken op haar beloop door alleen in de toekomst het gedrag van de banken te onderzoeken. De banken moeten veel meer op de blaren zitten.

De Partij van de Arbeid wil dat de minister in overleg treedt met institutionele beleggers, zoals de pensioenfondsen, om vreemd kapitaal te kunnen aantrekken. Daar staat overdracht van bezit tegenover. Zo zou door het bezit van Vestia onder te brengen in een separate woningcorporatie vreemd vermogen binnengehaald kunnen worden. Op die manier kan deze nieuwe corporatie aan de slag om de financiële schade te beperken.

Huurders die part noch deel hebben aan het Vestia-debacle mogen niet de dupe worden van dergelijk wanbeleid.