‘Vliegende brigades’ nodig om vertrouwen in hbo terug te winnen

Door Tanja Jadnanansing op 22 maart 2012 Delen

De twijfel over de kwaliteit van diploma’s in het hoger onderwijs is de afgelopen tijd alleen maar toegenomen. Ik heb vandaag in een debat met de staatssecretaris voorgesteld om een commissie samen te stellen van deskundigen die op korte termijn steekproefsgewijs bij alle Nederlandse bacheloropleidingen de kwaliteit van het afstudeerwerk van studenten gaat controleren. Zo kan het vertrouwen in HBO-diploma’s hersteld worden.

Een diploma is net zoveel waard als het vertrouwen dat erin gesteld wordt. Afgestudeerden die op zoek zijn naar hun eerste baan met een twijfelachtig diploma in hun achterzak, hebben daar veel last van.

Wat je eigenlijk zou willen is dat de problemen in een keer helder zijn en worden opgelost. We kunnen allerlei nieuwe regels bedenken, die moeten dan weer gecontroleerd worden, wat veel geld en tijd kost. Volgens mij is het beter om eerst te kijken waar nog meer problemen zijn; misschien zijn alle rotte appels uit de mand gehaald maar dat kunnen we nog niet zeker weten.

Het vertrouwen in diploma’s kan slechts worden hersteld als duidelijk is waar de zwakke plekken in het hoger onderwijs zitten. Daarom stelde ik voor om een ‘vliegende brigade’ in te stellen. Een gezelschap deskundigen die – bij wijze van steekproef – bij alle bacheloropleidingen gaat kijken naar het materiaal waarop studenten afstuderen, de afstudeerdossiers. Die snel gaat kijken of alle opleidingen alleen mensen laten afstuderen die dat diploma echt verdiend hebben.

Zodat we niet meer door De Telegraaf worden verrast door schandalen. Zodat de kwaliteit bij alle opleidingen verbeterd kan worden. En, het belangrijkste: zodat we weer gerechtvaardigd vertrouwen kunnen hebben in onze diploma’s!