Vermeld garantierechten op kassabon

Vermeld garantierechten op kassabon

Door Lea Bouwmeester op 28 augustus 2012 Delen  

Consumenten zijn vaak niet op de hoogte van hun garantierechten. Daarnaast krijgen ze te vaak te maken met onwillige of onwetende verkopers die stellen dat er geen sprake is van garantie. Daarom wil ik dat beter inzichtelijk wordt gemaakt hoe lang deze garantie is, en hoe lang een product redelijkerwijs mee zou moeten kunnen gaan. Dit zou expliciet vermeld moeten worden op de kassabon.

Naast de fabrieksgarantie van zes maanden hebben consumenten ook daarna wettelijk recht op garantie indien het euvel aantoonbaar niet hun eigen schuld is. Toch proberen winkeliers je regelmatig om de tuin te leiden door je te laten betalen voor extra garantie. Daar moeten verkopers transparanter in worden.

Daarom zou er naast de garantierechten ook een verwijzing naar de betreffende geschillencommissie moeten staan, zodat consumenten weten waar ze heen moeten in het geval van een conflict met de verkoper.