Verkiezingen Israël: andere koers met Herzog?

Door Michiel Servaes op 16 maart 2015 Delen

Bij binnenkomst wijst hij me op een zwart-wit foto die centraal in zijn werkkamer hangt. Hij staat er op als midden-twintiger, in 1984, met zijn vader Chaim Herzog, geboren Ier, in Britse krijgsdienst betrokken bij de bevrijding van Europa en op dat moment president van Israël. Het is bij de herdenking van 40 jaar slag om Nijmegen.

Uiteraard praten we over de Israëlische bezettingspolitiek en de moeizame vredesonderhandelingen. Op zijn beurt wil hij alles weten van het Nederlands drugsbeleid (er wordt op dat moment in de Knesset gedebatteerd over de legalisering van cannabis) en over hoe Europese sociaaldemocraten omgaan met de eurocrisis. Het is een razendsnel, energiek gesprek. Dat was een jaar geleden. Morgen wordt Isaac Herzog, of ‘Buji’ zoals de Israëli’s hem noemen, mogelijk verkozen tot premier van zijn land. Lees verder op michielservaes.nl >