Verbod op reclame cosmetische chirurgie

Verbod op reclame cosmetische chirurgie

Door Lea Bouwmeester op 15 januari 2013 Delen  

De Partij van de Arbeid wil een verbod op reclames voor cosmetische chirurgie, zoals borstvergroting, buikwandcorrecties en facelifts. Door prijsverlagingen worden mensen verleid tot een medische handeling, terwijl de risico’s onderbelicht blijven. De PvdA wil geen reclame, maar juist meer voorlichting over de risico’s. Ook moeten plastische ingrepen aan kwaliteitsvoorwaarden voldoen.

Het stunten met prijzen in de cosmetische chirurgie is moreel verwerpelijk. Mensen worden met economische argumenten verleid tot het doen van medische ingrepen. Terwijl het gaat om snijden en spuiten in een lichaam, waaraan medische risico’s verbonden zijn.

Een gebrek aan voorlichting over risico’s en gebrek aan kwaliteit is al langere tijd zorg van de beroepsgroep plastisch chirurgen en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Volgens hen zijn er ‘heel veel cowboys op die markt’ en gaat er in private klinieken nogal eens iets mis. Zij maken zich zorgen over de kwaliteit van cosmetische zorg in private klinieken. Basisartsen zouden de operaties verrichten en kinderen onder de 18 jaar worden, tegen de richtlijnen in, behandeld bij bijvoorbeeld overgewicht en borstvergroting. Door het ontbreken van regels kan de IGZ niet vooraf goed toetsen, met alle gevolgen van dien.

Plastisch chirurgen in de publieke zorg houden zich aan de richtlijnen en bijscholing. Bij private klinieken is dit niet altijd het geval. Dit vormt een risico voor gezondheid, die vermeden kan worden door aan private klinieken dezelfde eisen te stellen als publieke klinieken. De minister van Volksgezondheid heeft mij toegezegd dit te regelen. Ook zou er meer voorlichting verplicht worden gesteld.

Ik wil dat er nu een reclameverbod komt, net als in België. Niet meer stunten met aanbiedingen, maar meer voorlichting. Zodat mensen een bewuste afweging kunnen maken, waarbij risico’s worden meegewogen. Het zou gek zijn als we ‘cowboys van de markt’ weren en meer voorlichting verplicht stellen, en dan wel reclame toelaten. Ik vraag de minister hier snel werk van te maken.