Verbeter telefonisch bereik in treintunnel

Foto Flickr / Hindrik S

Door Duco Hoogland op 29 januari 2014 Delen

Voor veel reizigers is het een herkenbaar fenomeen: de trein rijdt een tunnel in en je verbinding is weg. Geen ramp, maar wel knap irritant als je net in gesprek bent. Dat kan beter. Daarom heb ik samen met Leo Bruijn, raadslid in Rotterdam, vragen gesteld. Ik in de Tweede Kamer, hij in de Rotterdamse gemeenteraad. Om ervoor te zorgen dat bellen in treintunnels in de toekomst mogelijk is.

Ook als de trein in een tunnel rijdt, moet het mogelijk zijn om gewoon te bellen (behalve in de stiltecoupé natuurlijk). Om de trein aantrekkelijk te laten zijn als alternatief voor de auto is een goede mobiele verbinding een voorwaarde. De mogelijkheid om te werken en bellen is een van de grote pluspunten van de trein ten opzichte van de auto. Door een mobiele verbinding met extra zenders in tunnels te realiseren kan dat comfortabeler dan nu het geval is.

In de Blaaktunnel, tussen Rotterdam en Dordrecht, is het bereik bijvoorbeeld slecht. Ook in de directe intercity op de hogesnelheidslijn is het onmogelijk om een gesprek te voeren vanwege de tunnels op het traject. Deze treinen richt zich juist ook op zakelijke reizigers, die graag een telefoontje plegen.

Daarom roept de PvdA de staatssecretaris op om met Prorail en de telecomaanbieders het bereik in tunnels te verbeteren. Zodat de reiziger in de toekomst kan bellen zonder onderbroken te worden.