Veilig zwemmen met landelijk diploma

Door Tjeerd van Dekken op 7 april 2014 Delen

Uit sociaal-economisch sportonderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat steeds minder Nederlanders leren zwemmen en dat tweederde van de kinderen onvoldoende zwemvaardig is. Er bestaat geen wettelijk erkend zwemdiploma en er is nauwelijks controle op zwemlessen. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Daarom pleit ik voor een landelijke erkend zwemdiploma.

Volgens de zwemsector ontstaat er een wildgroei aan zwemdiploma’s, waardoor ouders niet meer weten waar ze aan toe zijn en kinderen met een zwemdiploma niet meer gegarandeerd zwemveilig zijn. Dat kan niet waar zijn in Nederland waterland.

Ik heb liever eenduidigheid, zodat we zwemveiligheid voor jong en oud kunnen garanderen. De PvdA zal de minister van Sport vragen om een landelijke norm in te stellen zodat er een landelijk en wettelijk gecertificeerd zwemdiploma komt.