Veilig opgroeien in Caribisch Nederland

Door Roelof van Laar op 5 januari 2014 Delen

Saba, een klein eiland vlak bij Sint Eustatius, is een grote vulkaan met 1.500 bewoners. De wegen zijn steil, soms zo steil dat het lijkt alsof het busje elk moment achterover kan klappen. Het hele eiland is idyllisch en netjes. In de gesprekken met de bewoners en politici op het eiland vraag ik vooral naar de situatie voor kinderen en jongeren. Uit een rapport van Unicef bleek vorig jaar namelijk dat veel kinderen in Caribisch Nederland niet veilig opgroeien. Verwaarlozing, geweld en seks spelen een prominente rol in de levens van veel jongeren.

De bewoners die ik spreek bevestigen het beeld. Er is voor jongeren niets te doen. Rondhangen, alcohol, drugs en seks zijn zo ongeveer alles wat jongeren kunnen doen. Het aantal tienerzwangerschappen ligt op het eiland dan ook tien (!) keer zo hoog als in Europees Nederland. Veel meisjes ruilen seks voor spullen en aandacht. Veel kinderen groeien op met broertjes en zusjes met verschillende vaders. Vaak wordt de vader niet op het geboortecertificaat gezet, ook al is die wel bekend. De zorg voor de kinderen ligt bijna altijd helemaal bij de moeder, die twee banen nodig heeft om het hoofd boven water te houden.

Voor veel vrouwen en kinderen is het leven dan ook allerminst idyllisch op Saba. Het is een moeilijk gevecht om te overleven. Gelukkig zijn er tekenen dat het wel de goede kant op gaat. Het onderwijs wordt beter en het Centrum voor Jeugd en Gezin biedt hulp die er tot voor kort niet was. Er blijft veel te doen. Veel zaken worden op het eiland niet openlijk besproken. Ook het Unicef-rapport is door de eilandraad nog niet besproken. Dat is jammer. Kinderrechten zijn te belangrijk om niet te agenderen.

Lees ook mijn eerdere verslagen vanuit Sint Maarten en Sint Eustatius.

Als woordvoerder koninkrijksrelaties van de PvdA bezoek ik van 2 tot 11 januari de zes eilanden in het Caribisch deel van ons Koninkrijk en zal deelnemen aan het interparlementair koninkrijksoverleg op Curaçao.