Veilig en betrouwbaar bankieren

Door Henk Nijboer op 10 september 2014 Delen

Het betalingsverkeer behoort tot de essentiƫle infrastructuur, net als het electriciteitsnetwerk en de dijken, en ontwikkelt zich razendsnel. Niet altijd is de wetgeving daar al op aangepast. Terwijl iedereen, jong en oud, veilig en met vertrouwen moet kunnen deelnemen aan het betalingsverkeer.

Daarom heb ik in de Tweede Kamer een initiatiefnota over modern betalingsverkeer (pdf) ingediend. Hierin pleit ik er onder meer voor dat banken bij fraude, phishing en malware verantwoordelijk blijven voor vergoeding van schade.

Bij online fraude, skimming en phishing mag de verantwoordelijkheid niet verschuiven naar de consument, maar hoort de verantwoordelijkheid te liggen bij banken. Behalve als je aantoonbaar grof nalatig of frauduleus handelt, moet je ervan uit kunnen gaan dat je je geld terugkrijgt. En ook de zzp’er en het midden- en kleinbedrijf verdienen dezelfde bescherming tegen internetcriminelen. Ook zij moeten erop kunnen vertrouwen dat hun geld in goede handen is. Binnen een maand moet de schade worden vergoed. En naast veiligheid is ook beschikbaarheid van groot belang.

De verschillende storingen met internetbankieren laten de kwetsbaarheid van het systeem zien. De Ddos- aanvallen op onze banken van vorig jaar zorgden voor veel maatschappelijke onrust. Er moet daarom een storings- en beschikbaarheidsnorm komen voor online bankieren en deze moet gehandhaafd worden door de Nederlandsche Bank. Ook vind ik dat de informatie die banken, door hun nutsfunctie, hebben over consumenten eigendom is van de consument. Banken mogen deze gegevens niet verkopen of commercieel gebruiken.

Het is duidelijk dat er op het gebied van de beschikbaarheid, de veiligheid en de privacy van ons betalingsverkeer nog veel moet gebeuren. In mijn initiatiefnota stel ik verschillende maatregelen voor op deze gebieden en ik zal de minister vandaag om een reactie vragen.

Lees hier de gehele initiatiefnota >