V&D moet in overleg

Foto Flickr/ PvdA

Door John Kerstens op 21 januari 2015 Delen

De PvdA maakt zich zorgen over het toenemend aantal gevallen waarin werkgevers hun medewerkers ‘vragen’ salaris (en bijvoorbeeld vrije dagen) in te leveren. Deze week sloot V&D zich aan bij de rij werkgevers die tot eenzijdige verslechtering van arbeidsvoorwaarden over willen gaan. De wet is helder: een samen gemaakte afspraak kan niet zomaar door een van beide partijen opzij worden geschoven.

Wil V&D iets, dan zal ze in overleg moeten: met elke werknemer afzonderlijk dan wel, wat meer voor de hand ligt, met de vakbonden. De PvdA roept V&D dan ook op om dat te doen en samen met vakbonden te kijken op welke manier de problemen waarin het bedrijf verkeert (want die problemen, die zijn er) het beste het hoofd kunnen worden geboden. Niet alleen omdat dat de manier is waarop we in Nederland ‘zaken doen’, maar ook omdat een andere handelwijze de deur openzet voor arbeidsverhoudingen in Nederland waar uiteindelijk ook werkgevers niet bij gebaat zijn.