Uitstel langstudeerboete is begin

Door Tanja Jadnanansing op 13 april 2011 Delen

Vandaag werd bekend dat staatssecretaris Zijlstra de langstudeerdersboete met een jaar wil uitstellen. Het uitstel is een goed begin maar we zijn er nog niet! Het wetsvoorstel voorziet immers nog steeds niet in een hardheidsclausule waardoor er nog steeds geen rekening wordt gehouden met bijzondere en persoonlijke omstandigheden.

Ik heb me samen met andere partijen al vanaf begin december bij de heropening van het wetgevingsoverleg stevig verzet tegen deze regeling, die de spelregels tussentijds veranderd voor studenten met vertraging.

Ik vind het verbazingwekkend hoe de staatssecretaris een half jaar lang studenten in angst houdt met deze forse boete, in geval van vertraging bij de studie. Om 1 minuut voor twaalf kondigt de staatssecretaris nu gelukkig uitstel aan. Kennelijk heeft hij zelf ook door dat het een wankel wetsvoorstel is met grote gevolgen voor zittende studenten