Twee Pijlers

Het wankele evenwicht in de democratische rechtsstaat.

Twee Pijlers

Door Ruud Koole op 27 januari 2021 Delen

Het nieuwe boek Twee pijlers van senator Ruud Koole kwam afgelopen 18 januari uit. In het boek bespreekt hij de fundering en de huidige staat van onze Nederlandse rechtsstaat.

Waarom mogen politici de besluiten nemen die zij nemen? Op grond waarvan mag een rechter een uitspraak doen met grote politieke gevolgen? En met welk mandaat neemt een centrale bankier maatregelen, die rechtstreekse gevolgen hebben voor de welvaartsdeling in een land?

“De democratische rechtsstaat is gebaseerd op twee pijlers.”

Twee Pijlers Boek Ruud Koole

De democratische rechtsstaat is gebaseerd op twee pijlers. Een electorale pijler, waarin politieke partijen, parlement en regering handelen op basis van een kiezersmandaat. En een niet-electorale pijler, waarin niet-gekozen overheidsinstellingen als de rechterlijke macht, centrale banken en andere autoriteiten besluiten nemen die veel mensen raken. Als het goed is houden die pijlers elkaar in evenwicht met het oog op het welzijn van het volk. Maar functioneren zij nog wel goed? En is de verhouding tussen die twee pijlers nog wel in balans?

“Maar functioneren zij nog wel goed? En is de verhouding tussen die twee pijlers nog wel in balans?”

In dit boek over de Nederlandse politiek wordt eerst nagegaan wat onder het volk moet worden verstaan. Vervolgens komen de instituties in beide pijlers aan bod: van hun historische oorsprong tot hun huidige functioneren in een internationale context. Stuiten die instituties inmiddels niet op de grenzen van hun legitimiteit? En wat betekent dat voor de democratische rechtsstaat?

Lees meer over het boek op de website van uitgeverij Prometheus.

We kunnen #nietzonderjou

Word actief bij onze landelijke campagneteams.

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeƫn en activiteiten omtrent leraren.