Trouw blijven aan onze idealen

Door Lodewijk Asscher op 21 maart 2013 Delen

Bij het congres in november vorig jaar hebben de leden van de Partij van de Arbeid ons als ministers en staatssecretarissen het vertrouwen gegeven om toe te treden tot het kabinet. Met de opdracht om in deze moeilijke tijd verantwoordelijkheid te nemen. Maar ook om trouw te blijven aan onze idealen.

Het kabinet zit er nu bijna vijf maanden, er is sindsdien een hoop gebeurd. We sloten een zorgpremie-akkoord met de VVD, een woonakkoord met de oppositie en we moesten nieuwe bezuinigingen voor 2014 aankondigen. Naast al die grote gebeurtenissen zijn we als team aan het werk gegaan, en daarover wilde ik onze leden graag bijpraten tijdens de Politieke Ledenraad zaterdag in Utrecht.

In een van de eerste weken heb ik het voorstel gedaan minimumloon voor de postbezorgers te regelen. Daarnaast nemen we het op voor flexwerkers, een groep die nu nauwelijks profiteert van de zekerheid van onze verzorgingsstaat. De jongens met een nul-urencontract, die niet eens een huis kunnen huren op dat contract. De schoonmakers die via schijnconstructies een flexibel contract hebben, terwijl ze vast werk doen. Dit kabinet gaat om te beginnen de schoonmaaksters op de ministeries weer in dienst nemen.

Jetta Klijnsma zorgt ervoor dat ZZP’ers een pensioen kunnen krijgen. Ronald Plasterk pakt eindelijk de topinkomens in de publieke sector aan. Martin van Rijn werkt aan zorg dicht bij mensen in plaats van anonieme zorginstellingen. Jet Bussemaker zet emancipatie op de kaart. Met Frans Timmermans en Jeroen Dijsselbloem als voorzitter van de Europgroep staat Nederland niet langer langs de kant, maar werken we volop aan de Europese samenwerking die voor Nederland zo belangrijk is.

We sloten het woonakkoord, zodat de woningmarkt eindelijk weer in beweging komt. Met een eerlijke verdeling tussen mensen met een huur- en koophuis. En met een laag BTW-tarief voor huis en tuin, zodat er weer werk komt in de bouw.

Daarnaast is het kinderpardon, waar we jarenlang voor hebben gestreden en dat Diederik en Jeroen hebben binnengehaald, inmiddels tot stand gekomen. Zodat ruim 800 kinderen die in Nederland geworteld zijn, hier kunnen blijven. Kinderen als Mauro, Sahar, en al die anderen.

Samen met Jet Bussemaker strijd ik tegen de jeugdwerkloosheid. We investeren extra geld om ervoor te zorgen dat jongeren langer kunnen doorleren en te stimuleren dat ze kiezen voor een opleiding waarin daarna ook werk te vinden is. Zodat jongeren op school zitten of aan het werk zijn. En we zorgen er met de gemeenten voor dat jongeren zo snel mogelijk aan de slag kunnen bij bedrijven waar wel werk is.

We trekken veel extra geld uit voor het begeleiden van de ene naar de andere baan. Juist in deze tijd met de sterk gestegen werkloosheid moeten we ons uiterste best doen om mensen niet op straat te laten komen maar om te scholen en aan het werk te houden.

Bij het zorgpremie-akkoord sleepte Diederik 250 miljoen euro binnen voor het overleg met de sociale partners. We werken hard om met hen tot een akkoord te komen dat de rust terugbrengt in Nederland en de blik richt op een betere toekomst.

Het zijn maar een paar voorbeelden die niet allemaal bij iedereen bekend zijn. We zijn nu bijna vijf maanden aan de slag. Dat lijkt lang, maar het voelt kort als je beseft hoeveel we te doen hebben. Iedere dag werken aan de opdracht die we hebben gekregen: Nederland door deze moeilijke jaren slepen en onze idealen in de praktijk brengen.