Verheugd met verkiezing Dijsselbloem

Door Henk Nijboer op 21 januari 2013 Delen

Het oplossen van de eurocrisis is van het grootste belang voor herstel van de Nederlandse economie. Het overleg van de Eurogroep speelt een centrale rol in het oplossen van de crisis. De PvdA-fractie is daarom bijzonder verheugd dat minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem vandaag tot voorzitter van de Eurogroep is gekozen.

Jeroen is deskundig, houdt het hoofd koel en is oplossingsgericht. Dat zijn precies de eigenschappen die de voorzitter van de Eurogroep nodig heeft.

De voorzitter van de Eurogroep bepaalt de agenda, zoekt naar consensus in de eurozone en denkt mee over de toekomstige vormgeving van de Economische en Monetaire Unie. Hij speelt daarmee een centrale rol in het oplossen van de crisis. Dat is voor een open economie als de onze van majeur belang.

Met Jeroen Dijsselbloem als voorzitter van de Eurogroep zitten we niet alleen in de cockpit van de Europese samenwerking, maar zelfs aan de stuurknuppel. Dat is voor Nederland, onze banen en onze welvaart ontzettend belangrijk.