Treinstation toegankelijk voor iedereen

Foto Flickr / Wubbo Siegers

Door Duco Hoogland op 6 maart 2014 Delen

Stations moeten toegankelijk blijven voor iedereen, reizigers en niet-reizigers. De plannen van de NS om de OV-chipkaartpoortjes te sluiten kunnen het karakter van het station als openbare ruimte aantasten. Daar ben ik op tegen.

De NS heeft plannen om op meerdere stations, zoals Leiden en Amsterdam Centraal, de OV-chipkaartpoortjes te sluiten. Zonder OV-chip kan je straks niet meer het station in om een familielid weg te brengen, om een krantje en croissantje te kopen of om naar de andere kant van het station te lopen. In een aantal steden is hier verzet tegen, en daar heb ik begrip voor. Door ook niet-reizigers toegang te verschaffen verhoog je de aantrekkelijkheid van stationsgebieden. Ik wil daarom dat er wordt gezocht naar een oplossing waardoor stations toegankelijk blijven.

Het sluiten van de poortjes was ooit bedoeld om de veiligheid op stations te vergroten. Steden als Almere willen de poortjes daarom graag sluiten. Dat is prima, maar we moeten zoeken naar een manier waarop we ook de stations toegankelijk houden voor mensen die, zoals in Leiden, naar de andere kant van de stad willen lopen of, zoals in Amsterdam, een broodje willen halen.

De PvdA denkt dan aan een oplossing waarbij bijvoorbeeld één poortje openblijft, er een NS-medewerker voor mensen zonder chipkaart of slechtzienden de poortjes kan openen of de poortjes alleen ’s avonds dichtgaan. Dit verzoek zal ik dan ook aan de staatssecretaris voorleggen. Stations maken deel uit van de publieke ruimte en dat moet zo blijven.