Thomashuis in Helmond: kleinschaligheid met PGB

Door Otwin van Dijk op 20 februari 2013 Delen

Maandag 18 februari was ik op bezoek bij een Thomashuis in Helmond. Negen mensen met een verstandelijke beperking wonen er in een huiselijke, kleinschalige omgeving. Dankzij een persoonsgebonden budget (PGB). "Gewoon deel uitmaken van de samenleving", is het devies van Gerard en Hilda Meijer, het echtpaar dat de zorg in het Thomashuis in Helmond regelt.

Thomashuizen zijn kleinschalige wooninitiatieven voor mensen met een verstandelijke beperking. Er zijn daar inmiddels zo’n 100 van in heel Nederland. Een echtpaar woont bij het Thomashuis. “Dat zorgt voor een constante factor voor onze bewoners. En het scheelt ’s nachts een slaapwacht. We zijn er toch. Dat bespaart ook nog eens een hoop geld.” vertelt Gerard. Thomashuizen zijn dan ook een flink stuk goedkoper dan ‘reguliere’ zorginstellingen. Het echtpaar wordt geholpen door een klein team van zes vaste medewerkers en vier stagiairs. Ook zijn ouders volop betrokken. Bij het basketballen bijvoorbeeld of het inrichten van het huis.

Ik mag gelijk ook meelunchen. Broodjes worden gesmeerd en er wordt volop gepraat. Hond Layka kwispelt er vrolijk tussendoor. Een aantal bewoners is nu even niet aanwezig. “Die zijn aan het werk”, vertellen Sabine Roijackers en Wendy van Dijk, de vaste medewerksters. Zo wordt er meegeholpen op de plaatselijke kinderboerderij. Maar ook helpen de bewoners in het restaurant in de buurt met opruimen. En wordt er gewandeld met ouderen die in verzorgingshuis Keyserinnendael wonen.

“We willen dat mensen onderdeel uitmaken van de samenleving. Niet ergens achteraf worden weggestopt”, vertelt Gerard vol passie. “We moeten het ook niet al te moeilijk maken. Een orthopedagoog is vaak niet nodig. We stimuleren mensen te groeien in wat ze kunnen. En dat is vaak heel veel.” Als ik weer wegga word ik vrolijk uitgezwaaid. Het Thomashuis is een mooi voorbeeld van huiselijke en persoonlijke zorg. Een geweldig zorginitiatief dankzij het PGB.