Te veel en te weinig voedsel

Foto Shutterstock / StockCube

Door Roelof van Laar op 16 oktober 2014 Delen

805 miljoen mensen hebben altijd honger. Tegelijkertijd gaat een derde van al het geproduceerde voedsel verloren. Ik heb vandaag, op Wereldvoedseldag, een debat met minister Ploumen aangevraagd over deze tegenstelling. We kunnen honger voorkomen, als we zuiniger zijn op ons voedsel.

98% van de mensen met honger wonen in ontwikkelingslanden. In deze landen gaat veel voedsel verloren voordat het de consument bereikt. In India bijvoorbeeld wel 40%. Het rot weg of is al bedorven voordat het op transport gaat. Als we voedselverliezen aanpakken, hebben er minder mensen honger. Dat kan door ziektes en plagen te bestrijden. Door boeren op te leiden en hen meer te leren over de gewassen die zij verbouwen. Door betere opslag, verpakking en sneller transport.

In de Westerse wereld gaat er nauwelijks voedsel verloren bij de productie. Wel na de verkoop in de winkel. Iedereen gooit voedsel weg. Gemiddeld wel 47 kilo voedsel per persoon per jaar. Dat drijft de vraag naar voedsel en dus de prijs op. Het is gewoon zonde.

Gelukkig zijn er door alle inspanningen steeds minder mensen met honger. Door de groeiende wereldbevolking zal de vraag naar voedsel met 60% stijgen. We kunnen meer produceren, ten koste van mens en milieu, maar we kunnen ook effectiever en bewuster met ons voedsel omgaan. Samen kunnen en moeten we zorgen voor een toekomst zonder honger, met een duurzame voedselproductie waar iedereen een graantje van meepikt. Daar zet ik mij voor in.